PopularEditorialNew
BestОбсуждаемое

Український супутник PolyITAN-HP-30 летить уже сьогодні

Сьогодні о 16:56 зі стартової площадки на мисі Канаверал стартує ракета Falcon 9 з корисним навантаженням місії Transporter-6. Серед 114 малих супутників на борту ракети знаходитиметься український студентський супутник PolyITAN-HP-30 (інша назва — PolyITAN-2-HP).

Супутник розроблений науковою групою Київського політехнічного інституту під керівництвом Бориса Рассамакіна. Це уже третій супутник розроблений студентами КПІ. В 2014 на орбіту вийшов експериментальний PolyITAN-1, він досі продовжує працювати. В 2017 був запущений PolyITAN-2-SAU, він провів в космосі два роки, виконуючи дослідження атмосфери Землі.

PolyITAN-HP-30 перед інтеграцією в пусковий контейнер

PolyITAN-HP-30 — це кубсат формату 2U, тобто розміром 20х10х10 см. На його борту знаходиться експериментальна теплова труба — частина системи терморегулювання космічних апаратів. Така система необхідна кожному космічному апарату для відведення тепла від місць його концентрації, наприклад від електроніки, щоб запобігти їх виходу з ладу.

Макет теплової труби супутника PolyITAN-HP-30

Космічні апарати знаходяться майже у повному вакуумі, тому їх елементи не можуть віддавати достатньо тепла повітрю навколо. Єдиним самостійним способом відведення тепла залишається випромінення, проте воно відбувається значно повільніше, ніж нагрів елементів апарата від власної роботи. Для того, щоб пришвидшити випромінення тепла, використовуються системи терморегуляції. Вони відводять тепло від гарячих елементів космічного апарата до радіаторів, де воно ефективно випромінюється у космос.

Відведення тепла в таких системах часто досягається за допомогою теплових труб. Це буквально трубки, в яких рухається теплоносій — рідина/газ, що випаровується у зоні нагріву, поглинаючи тепло, а потім конденсується у зоні охолодження, віддаючи тепло радіаторам.

На борту PolyITAN-HP-30 досліджуватиметься робота саме таких теплових труб. На рух теплоносія і, відповідно, теплові характеристики труб впливає тяжіння Землі. В космосі, в умовах мікрогравітації, робота теплових труб відрізняється від роботи в Земних умовах. Основною ціллю супутника PolyITAN-HP-30 є якраз дослідження їх характеристик в постійній невагомості. Також він допоможе виявити можливі хиби й переваги в процесі подальшого створення теплових труб для різних космічних апаратів.

Теплова труба супутника PolyITAN-HP-30

Супутник знаходиться під обтічником ракети в пусковому контейнері, з якого його виштовхне пружина після виходу на орбіту. Відділення PolyITAN-HP-30 від ракети носія відбудеться через 1 годину 5 хвилин і 12 секунд після старту, тобто о 18:01. Якщо пощастить, то навіть вдасться побачити його з камер другого ступені Falcon 9.

PolyITAN-HP-30 в пусковому контейнері
Схема запуску Transporter-6

Цей пост я написав для свого особистого каналу в телеграмі, де розповідаю про події, технології і власні успіхи в сфері космонавтики. Якщо цікаво почитати, запрошую підписатись: https://t.me/astro_bodya

Войдите, чтобы видеть ещё 64 комментария, участвовать в обсуждении и не видеть рекламу.
Удачливый Пол Атрейдес

Давно не заходив, а тут раз - і про головне. Дякую за подробиці у висвітленні запуску саме цього апарату. Пишаюся рідним вишем!

Хороший Дейв Боумэн