ПопулярнеРедакціяСвіже
КращеОбговорюване

Астрономи виявили дуже старі кулясті зоряні скупчення

Этот текст также доступен на русском языке
Дослідники вивчили галактику Бенгальський вогонь і з’ясували, що п’ять блискучих об’єктів навколо неї є кулястими скупченнями. Зображення: NASA | ESA | CSA | STScI | Mowla, Iyer та ін. 2022

Під час аналізу першого глибокого поля телескопа ім. Джеймса Вебба групі канадських вчених вдалося виявити найбільш далекі з виявлених за весь час кулястих скупчень. Це щільні групи мільйонів зірок, які можуть містити в собі ранні об’єкти Всесвіту. Результати роботи було опубліковано у виданні The Astrophysical Journal Letters.

“Вебб” був створений у тому числі для пошуку найперших об’єктів Всесвіту та походження хімічних елементів. Нове відкриття дозволяє в деталях поглянути на ранні фази зореутворення.

Ламія Маула, співавтор дослідження

В аналіз потрапили 12 таких компактних об’єктів і 5 з них виявилися найстарішими з усіх раніше відомих. Вчені зосередилися на вивченні галактики Бенгальський Вогонь, що отримала таку назву через велику кількість в ній скупчень у вигляді жовто-червоних точок, подібних до іскор. Вони можуть бути або об’єктами, що активно формують зірки, або старими кулястими скупченнями. Галактика спостерігалася за допомогою гравітаційного лінзування, яке не тільки у 100 разів збільшило отриману картину, а й надало три окремих зображення. Хоча свого часу телескоп “Габл” не давав таких детальних знімків, у новому дослідженні дані “Вебба” були об’єднані з архівами Hubble Scape. За словами співавтора роботи Картейка Айєра, спостереження проводилися в протяжному діапазоні довжин хвиль, а моделювання допомогло краще зрозуміти вік і кількість зірок у скупченнях.

Свіжі ідентифіковані скупчення сформувалися тоді, коли взагалі стало можливим народження зірок. Їх вік визначити нескладно через те, що галактика, яка спостерігається, знаходиться досить далеко від Чумацького Шляху: ми дивимося на Бенгальський Вогонь такий, яким він був 9 мільярдів років тому, коли самому Всесвіту було всього 4,5 мільярда років. Це все одно, що намагатися вгадати вік людини за зовнішністю: легко відрізнити п’ятирічну дитини від десятирічної, а ось 50-річного чоловіка від 55-річного – досить важко.

У Чумацькому Шляху розташовано близько 150 зоряних скупчень, але як і коли вони утворилися – визначити складно. За допомогою “Вебба” вперше була зроблена оцінка віку таких далеких кульових скупчень. Телескоп і надалі продовжуватиме спостерігати глибокі поля за допомогою масивних галактик та гравітаційного лінзування.