ПопулярнеРедакціяСвіже
КращеОбговорюване

Астрономи створили «систему попередження» про вибух наднової

Этот текст также доступен на русском языке
Червоний надгігант Бетельгейзе в уяві художника. Зображення: ESO | L. Calçada

Астрономи з Ліверпульського університету імені Джона Мура та Університету Монпельє винайшли систему “раннього оповіщення”, яка подає сигнал перед тим, як масивна зірка повинна вибухнути як наднова наприкінці свого життєвого циклу. Дослідження було опубліковано у виданні Monthly Notices of the Royal Astronomical Society.

У новій роботі вчені виявили, що масивні зірки (масою зазвичай від 8 до 20 сонячних) на фінальних стадіях свого життя у фазі “червоних надгігантів” раптово втрачають яскравість і стають у сотні разів бляклішими у видимому світлі в останні кілька місяців перед вибухом. Це “потьмарення” викликається стрімким накопиченням матеріалу навколо зірки, що і затемняє її.

Досі не було достеменно відомо, скільки часу потрібно зірці, щоб накопичити цей матеріал довкола. Тепер вчені вперше змоделювали процес того, як червоні надгіганти можуть виглядати, коли знаходяться в цьому “коконі” з речовини до вибуху.

Архівні дані старих телескопів містять зображення зірок приблизно за рік до того, як вони стали надновими. На фото навколо них ще не спостерігаються скупчення речовини. Це говорить про те, що такий “кокон” формується менш, ніж за рік до вибуху зірки, що неймовірно швидко.

Щільний матеріал майже повністю затемнює зірку і робить її в сто разів тьмянішою у видимому діапазоні. Це означає, що за день до того, як відбудеться вибух наднової, ви, швидше за все, не побачите, що на цьому місці була зірка. Досі ми мали можливість отримувати детальні спостереження через години після вибуху. З новою системою раннього виявлення ми готові спостерігати зірки в реальному часі, спрямовуючи на них кращі телескопи і дивитися, як вони розриваються на наших очах.

Бенджамін Девіс, провідний автор дослідження