ПопулярнеРедакціяСвіже
КращеОбговорюване

Українські астрономи знайшли комети навколо іншої зірки

Комета ISON на фото від 8 листопада 2021 року. На той момент вона знаходилася за 156 мільйонів кілометрів від Землі. Світлину зроблено з п’ятихвилинною витримкою. Фото: NASA | Marshall Space Flight Center | Aaron Kingery

Команда астрономів з Головної астрономічної обсерваторії Національної академії наук України відкрила 5 нових екзокомет та підтвердила існування кількох виявлених раніше. Їхню роботу було опубліковано у виданні Astronomy & Astrophysics.

Комети надають вченим шанс зазирнути у минуле Всесвіту, зокрема у хімічні процеси, пов’язані з утворенням планет. Враховуючи, наскільки важливу роль відігравали ці тіла в формуванні відомої нам Сонячної системи, чи не можуть екзокомети допомогти зрозуміти історію інших зоряних систем?

Нові екзокомети обертаються навколо зірки Бета Живописця (β Pic), розташованої лише за 65 світлових років від Землі. Це світило є набагато молодшим за Сонце – його вік оцінюють лише від 10 до 40 мільйонів років проти 4,5 мільярду – що дає астрономам унікальний шанс побачити перші роки життя зоряної системи. Крім комет, на орбіті навколо β Pic знаходиться газовий гігант β Pic b масою в 11 Юпітерів і протопланетний диск діаметром близько 60 мільярдів кілометрів.

Це не єдині екзокомети, виявлені в системі β Pic: першу відкрила у 2019 році космічна обсерваторія TESS; більш ранні дослідження виявили присутність двох груп екзокомет з різними властивостями, що обертаються на різній відстані від зірки. Робота української команди додала п’ять нових об’єктів у перелік виявлених безпосередньо (транзитним методом) екзокомет, розпочатий у 2017 році – тоді перший прохід екзокомети на тлі далекого світила помітили у даних телескопа «Кеплер».

Одним із секретів, який можуть допомогти розкрити екзокомети, є періодичне несподіване потьмяніння деяких зірок. Коливання їх видимої яскравості схожі на ті, що астрономи спостерігають у β Pic, проте мають більший масштаб і відбуваються рідше. Прикладом такого явища є «Зірка Таббі» (KIC 8462852), потьмяніння якої викликало інтерес навіть SETI.

Нарешті, найбільш явним висновком із нового дослідження є те, що екзокомети зустрічаються набагато частіше, ніж нам здавалося – щонайменше, навколо молодих зірок. Астрономи сподіваються, що у майбутньому TESS дозволить відкрити більше подібних об’єктів – і, звісно, не піддають сумніву спроможність телескопа ім. Джеймса Вебба допомогти у подальших спостереженнях.

На жаль, це – єдиний внесок у дослідження екзокомет, що ми встигли зробити до початку війни. Проте після війни ми відновимо спостереження.

Яків Павленко, старший науковий співробітник Головної астрономічної обсерваторії.

Увійдіть, щоб читати ще 2 коментаря, брати участь в обговореннях та не бачити рекламу.