ПопулярноеРедакцияСвежее
ЛучшееОбсуждаемое

Вчені знайшли водяну пару на екзопланеті у Нептуновій Пустелі

Цей Наднептун обертається навколо своєї зірка кожні два дні та якимось чином утримує воду.

TOI-674b кожні два дні обертається навколо червоного карлика. Попри близьку орбіту, екзопланета, як показано на зображенні, має насичену водяною парою атмосферу. Джерело: NASA/JPL-Caltech

Це точно не криниця, де можна набрати пляшку води і не сільський ставок, щоб скупатись, проте води у вигляді пари там вдосталь.

Про відкриття нової екзопланети доповіли на віртуальному брифінгу Американського астрономічного товариства («офлайновий» захід скасували через пандемію COVID-19). «Ми думаємо, що знайшли водяну пару на TOI-674 і це дійсно напрочуд неймовірне відкриття.», — впевнений аспірант Канзаського університету Джонатан Бранде.

Знайдений світ належить до типу Наднептунів та у 23 рази більше за Землю. Він знаходиться у південному сузір’ї Насос (Antlia) за 150 світлових років від Землі. Це один з перших випадків, коли вченим вдалось віднайти водяну пару на таких планетах.

Також TOI-674b відома розташуванням біля своєї материнської зірки. Вона обертається навколо червоного карлика кожні два дні. Наднептуни настільки рідкісний тип планет для цього регіону, що астрономи дали йому назву Нептунова Пустеля. Дослідники досі не знають точно, чому Нептуни з малою орбітою таке рідкісне явище, проте існує припущення, що їх часто викидає за межі сонячних систем. Коли така планета знаходиться близько до материнської зірки, радіація з її поверхні здуває атмосферу. Саме тому винайдення води тут, стало такою несподіванкою.

За температури у 360 за Цельсію, світ стає «оазисом», жартує Бранде. Проте не поспішайте відвідати TOI-674b, бо досі невідомо наскільки атмосфера екзопланети насичена водяною парою.

Розуміння цього дозволить вивчити механізми формування регіону утворення планет типу TOI-674b. Фактично, така планета має формуватись за лінією замерзання води, де жар з молодої, ще гарячої зірки не може розтопити кригу.

У коментарі Astronomy Бранде зазначив: «Планети, що формуються ближче за лінію замерзання води, мають мати значно нижчий рівень насиченості парою ніж ті, що утворюються за лінією замерзання. Він впевнений, що вчені зможуть визначити де сформувалось TOI-674b, ближче чи далі лінії замерзання, коли дізнаються кількість пари в атмосфері. «В будь-якому разі, найімовірніше, що вона не формувалась так близько до зірки, а якимось чином мігрувала на поточну орбіту».

У пошуках води

Бранде та його науковий керівник, астроном Канзаського університету, Ян Кросфілд, змогли розгледіти наявність води в атмосфері за спектром, отриманим з інструменту Wide Field Camera 3 (ширококутна камера), що встановлений на борту обсерваторії Габбл. Дані були зібрані за час трьох окремих транзитів планети перед материнською зіркою. Під час транзитів певна частина світлових променів проходить крізь атмосферу планети, до того, як рушити в наш бік. Аналізуючи довжини світлових хвиль, що захоплювали молекули атмосфери, вчені можуть встановити хімічний склад таких середовищ.

Велика планета, що проходить перед малою зіркою спрощує спостереження за атмосферою. Це допомогло вченим виключити варіанти альтернативних джерел, таких, як метан.

Екзопланети типу TOI-674b дозволять нам краще зрозуміти наші власні планети, Нептун та Уран, які теж мають довгу історію міграції нашою Сонячною системою. Певною мірою, астрономам легше вивчати хімічний склад гарячих світів в інших зоряних системах. Причина у тому, що материнські зірки активно опромінюють ці планети та збурюють гази у їх атмосферах. Втім, Уран та Нептун занадто холодні і астрономи досі не можуть точно визначити їх склад.

Нещодавно, у космос було відправлено наступний «флагманський» телескоп, JWST. Існують сподівання, що йому вдасться провести точніші спектральні дослідження цілого ряду екзопланет. Коли його погляд зупиниться на TOI-674b, вчені планують отримати детальну інформацію про хімічний склад, важкі елементи та інші хімічні сполуки, включаючи присутність хмар і більш важких елементів. Також вчених цікавить питання реальної кількості води в атмосфері. Ця інформація має допомогти Бранде та іншим вченим дізнатись механізми формування таких планет та можливо на крок наблизить нас до розуміння природи наших власних крижаних гігантів.

Christopher Cokinos Astronomy (14 січня 2022)