ПопулярноеРедакцияСвежееЛучшее
Итоги года

Чому надгігант Бетельгейзе втратив яскравість минулого року

Проаналізувавши високоточні зображення Бетельгейзе, вчені дійшли висновку, що у 2020 зірка могла вивільнити хмару пилу. Це зменшило її яскравість на дві третини.

На зображеннях Бетельгейзе за січень, грудень 2019 та січень, березень 2020 (зазначені місяці виділені червоним) помітно надзвичайне падіння яскравості надгіганта. Джерело: ESO/M. Montargès et al./L. Calçada

Раптове торішнє затемнення Бетельгейзе, відомої як, «праве плече» сузір’я Оріон, було викликано хмарою пилу, яку утворила сама зірка. Про це свідчать дані астрофізиків опубліковані 16 червня (2021) на сторінках журналу Nature. Вчені порівняли високоточні зображення надгіганту до та після затемнення та провели низку комп’ютерних симуляцій.

Зазвичай, Бетельгейзе одна з десяти найяскравіших зірок зоряного неба. Вже багато десятиліть вчені знають, що кожні 425 днів, зірка тимчасово втрачає одну четверту її світимості. Цей циклічний процес не припадає на 2020, проте у лютому астрономи виявили, що світимість впала на неймовірні дві треті.

Відразу пояснити це явище не вдалось, що породило безліч припущень щодо можливого вибуху зірки. Бетельгейзе належить до класу червоних надгігантів, дуже масивних зірок, життєвий цикл яких у тисячі разів коротший за Сонце. Очікується, що Бетельгейзе вибухне та перетвориться на наднову у наступні 100 000 років. Подібних явищ земляни не бачили вже багато століть. Останню наднову Чумацького Шляху бачили у 1604. Крім того, Бетельгейзе знаходиться досить близько від Землі, тому після вибуху, вона стане настільки яскравою, що ми будемо спостерігати її навіть вдень протягом багатьох тижнів. Відповідно до сучасних розрахунків, надгігант знаходиться у 168 парсеках (548 світлових років) від Землі.

Проте багато астрофізиків попереджають, що вибух – бажане, але не дійсне пояснення. Вони впевнені, що втрата яскравості була викликана більш звичними процесами зокрема, згустком надзвичайно холодної матерії на поверхні зірки (його ще називають, конвекційним вихором) або хмарою пилу, що опинилась на лінії спостереження.

Зараз астрофізик Мігель Монтаржес з Паризької обсерваторії разом зі своїми колегами зробив висновок, що причиною «великого затемнення» може бути поєднання згаданих вище процесів.

Загадка вирішена

Для свого дослідження команда використала зображення зірки за січень, грудень 2019 та січень, березень 2020. Вони були отримані за допомогою Дуже великого телескопа в пустелі Атакама, Чилі. Бетельгейзе у 16 разів важча та в 764 рази ширша за Сонце. Вона настільки велика, що якби ми розмістили її в центрі сонячної системи, то всі планети, аж до Марсу опинились під її поверхнею. Вона одна з небагатьох зірок, яку астрономи можуть розгледіти, як диск, а не просто точкове джерело світла, пояснює Монтаржес, який ретельно вивчав Бетельгейзе протягом цілого десятиліття. Він зацікавився нею ще у 10 років, коли першою зміг впізнати на небосхилі.

На отриманих зображеннях чітко видно, що нижня ліва сторона зірки, яку видно з Північної півкулі Землі, сильно втратила свою яскравість, проте положення темних областей за час спостереження не змінилось. Це доводить, що затемнення було викликано хмарою пилу, що вивільнила сама зірка. Скоріше за все вона рухається з центру зорі (в бік спостерігача), а не обертається навколо. «Якби це була транзитна хмара, вона б вже пройшла повз зірки», — впевнений Монтаржес.

Команда висунула наступне пояснення: коли на поверхні зірки утворилось надзвичайно холодний конвекційний вихор, це призвело до значного зниження температури атмосфери. Як наслідок, гази, які вивільняла зірка у попередньому році, швидко конденсувались у пил та заблокували світло від зорі. Такий сценарій найбільш точно вкладається у 10 000 симуляцій, які провели вчені. «Висновок комп’ютерного моделювання – обидва процеси стались одночасно», — розповідає Монтаржес.

«Той факт, що симуляція згенерувала саме такий варіант, запевнює мене у правильності наших висновків», — коментує Мерідіт Джойс, пані астрофізик з Інституту космічних досліджень за допомогою телескопа в Балтиморі, штат Меріланд.

«Я б воліла дізнатись, через скільки діб чи років вибухне Бетельгейзе», — розповідає Чіакі Кобаяші, пані астроном з Університету в Хетфілді, Сполучене Королівство. Проте вчені досі не мають достатньо детального розуміння процесів у Бетельгейзе — або червоних надгігантів загалом, щоб передбачити подібне явище.

Davide Castelvecchi Nature (16 червня 2021)

Посилання на оригінал

Прекрасный Starman

Такой облом! обещали взорвать и отложили на пару тысяч лет. Придется самому лететь, вставлять фитиль.

Отличный Фёдор Дмитриевич

> Це доводить, що затемнення було викликано хмарою пилу, що вивільнила сама зірка > Команда висунула наступне пояснення: коли на поверхні зірки утворилось надзвичайно холодний конвекційний вихор, це призвело до значного зниження температури атмосфери. Як наслідок, гази, які вивільняла зірка у попередньому році, швидко конденсувались у пил та заблокували світло від зорі. У фізиці є поняття : "критичний стан речовини" . Якщо коротко, то між двома фазами речовини, це "ні риба ні мясо"))) , але коли речоаювина в такому критичному стані.., там дивні речі відбуваються, включно світло майже не проходить. Як вважаєте, таке можливо в цьому випадку?