ПопулярноеРедакцияСвежееЛучшее
Итоги года

Новий світ: астрономи створили першу повну карту Титана

Завдяки даним з апарату Кассіні, ми дізнались наскільки різноманітний найбільший місяць Сатурна.

На зображенні, яке отримав апарат NASA, Кассіні, можна угледіти, як сонячне світло відбивається від озер рідкого метану, що знаходяться навколо північного полюса Титана. Джерело: NASA/JPL-Caltech/University of Arizona/University of Idaho

Використавши дані Кассіні, вченим вперше вдалось скласти першу повну карту Титана, найбільшого місяця Сатурна. Виявилось, що поверхня місяцю наповнена горами, рівнинами, долинами, кратерами та озерами, останні – рідкість для Сонячної системи та присутні лише на Землі.

Апарат Кассіні обертався навколо Сатурна з 2004 до 2017 забрав надзвичайно багато інформації про газовий гігант та його супутники. За час місії апарат понад 100 разів пролетів над Титаном, що дозволило вченим зазирнути під його товсту атмосферу та вивчити особливості його геології.

Розалі Лопес, планетолог з Лабораторії реактивного руху в місті Пасадена, штат Каліфорнія, разом зі своїми колегами скомпонували зображення та дані з радарів космічного апарату, щоб скласти першу, повну карту Титана.

«У Титана присутня атмосфера, як і на Землі. Там стоять гори, ідуть дощі та дме вітер. Титан – надзвичайно цікаве місце, мабуть, одне з найкращих у Сонячній системі для пошуку життя.», — впевнена Лопес.

Проаналізувавши зображення, можна виявити, що дві третини поверхні місяця – рівнини, 17% покриті піщаними дюнами, що найчастіше зустрічаються в районі екватора, близько 14% поверхні займають  плоскогір’я та 1,5% – каньйони, з долинами утвореними дощем та ерозією. НА поверхні надзвичайно мало кратерів, що є свідченням того, що поверхня місяця достатньо молода.

Титан – єдине місце Сонячної системи, окрім Землі, де присутні резервуари рідини на поверхні. Хоч ці моря та озера заповнені рідким метаном, а не водою, вони покривають понад 1,5% поверхні місяця.

«Найглобальніше відкриття Кассіні – різноманітний світ Титана.», — розповідає Ральф Лоренц, планетолог з Лабораторії прикладної фізики Університету Джона Хопкінса, штат Мериленд. «Це – зовсім інший світ, а картографування унормує його різноманітність.»

Астрономи вже створили геологічні карти для різних тіл нашої системи, Місяця, Марса та Меркурія. Тресі Грег, планетолог з Університету штату Нью-Йорк у Баффало, вважає, що створення таких карт надає «надзвичайні можливості для досліджень» та дозволить вченим розв’язати головні загадки Титана. «Одна з них: які сезонні зміни трапляються на цьому місяці та як внутрішнє тепло місяці впливає на ці зміни?», — розповідає планетолог.

Для прикладу, більшість озер місяця зосереджені в регіоні Північного полюса. Вчені пов’язують це з еліптичною орбітою Сатурна, що дозволяє Титану краще прогріватись. За довший літній сезон, рідина збирається в низинах та утворює озеро, проте цей процес на Південному полюсі менш масштабний.

NASA планує відправити на Титан дрона Dragonfly до 2034. Що облітатиме поверхню та вивчатиме різні локації. Проте в агентство не має планів відправляти інші місії до Сатурна та його місяців, тому ця карта залишиться єдиним подібним джерелом інформації у найближчому майбутньому.

Jonathan O`Callaghan Nature (18 листопада 2019)

Джерела
Посилання на оригінал
Оригінал карти: Lopes, R. M. C. et al. Nature Astron. https://doi.org/10.1038/s41550-019-0917-6 (2019)

Войдите, чтобы видеть ещё 3 комментария, участвовать в обсуждении и не видеть рекламу.
Расточительный Майор Том

Вперше спробував себе у роботі з графічним редактором. Люблю експериментувати.