SpaceX Starship: джерело питань

Зараз, коли ажіотаж навколо SpaceX Starship трохи вщух і продовжується підготовка до наступного тестового пуску, все частіше починають виникати не стільки технічні питання, скільки пов’язані з перспективами цього проєкту.

2050

Зараз, коли ажіотаж навколо SpaceX Starship трохи вщух і продовжується підготовка до наступного тестового пуску, все частіше починають виникати не стільки технічні питання (модернізація стартового комплексу, чергові доопрацювання ракети-носія), скільки пов’язані з глобальними перспективами цього проєкту. Головне питання – чи буде якийсь реальний попит на Starship найближчим часом?

Давайте пригадаємо. На початковій стадії передбачалося, що Starship буде виводити до 100-150 т вантажу на навколоземну орбіту. Коли збільшили кількість і потужність двигунів Raptor на першому ступеню (початкова конфігурація 27х180 т змінилася на 33х230 т), розрахункова вантажність зросла до 200-250 т. Плюс зараз триває робота над новими поколіннями Raptor з тягою 270-320 т, які можуть дати мінімум два варіанти подальшого розвитку проєкту SpaceX Starship. Перший – довести потужність і вантажність ракети-носія до позахмарних значень (сумарна тяга двигунів на першому ступеню може перевищити 10 тисяч тонн). Другий – все ж скоротити кількість двигунів на першому ступеню (23-28 нових Raptor 3 чи Raptor X замість нинішнього «букету» з 33 екземплярів Raptor 2).

Блок двигунів Raptor 2 на першому ступеню SpaceX Starship © Фото StarshipGazer.com

Які ж завдання повинен виконувати Starship з такою вантажністю? Причому виконувати регулярно, інакше залишиться дорогим і унікальним проєктом на кшталт SLS (Space Launch System), який роками стоїть «на приколі» в очікуванні нової ексклюзивної місії. Поки основний варіант – «серійні» запуски супутників Starlink. Тим більш, зараз на свою чергу чекають апарати Starlink нового покоління V2.0, вагою до 2000 кг (проти 250-260 кг у V1.0, 295-300 кг у V1.5, 800 кг у V2.0 Mini). Тобто Starship зможе виводити на орбіту щонайменше півсотні важких V2.0 – звісно, за умови, що ракета-носій швидко отримає робочий статус. Але якщо винести «за дужки» Starlink (адже запуски здійснюються коштом SpaceX і не є комерційними в повному сенсі цього слова), то де ще можна використовувати Starship?

Концепція місії Artemis III. © Kent Chojnacki (NASA)
Поки є лише одна «стороння» програма, де заплановане використання SpaceX Starship – місячна програма Artemis. Точніше, місії Artemis III/IV з висадкою астронавтів на Місяць, де Starship працюватиме спільно з SLS. У рамках Artemis III/IV повинні паралельно використати дві різні системи – SLS з кораблем Orion MPCV і Starship з посадковим модулем Human Landing System (HLS). Планується, що спочатку за допомогою Starship виводиться на навколоземну орбіту блок заправки для HLS, потім здійснюється його дозаправляння (кілька рейсів Starship-«танкерів»). Місія Artemis III поки що запланована на грудень 2025 року, але через гальмування всіх стадій місячної програми (від впровадження нових ракет-носіїв до запуску орбітальної станції Lunar Gateway) терміни Artemis III/IV можуть легко «з’їхати» на 2026-2028 роки. Плюс залишається відкритим питання, на якій стадії зараз перебуває проєкт посадкового модуля Starship Human Landing System від SpaceX…

Які саме замовлення у найближчі роки зможуть забезпечити регулярні пуски Starship з хоча б половинним навантаженням (тобто в межах 75-100 т)? Визначимо умовний «бар’єр» у 50 т – майже все, що нижче цієї позначки, можна вивести на орбіту за допомогою Falcon 9 або Falcon Heavy. Розглянемо основні варіанти замовлень на космічні пуски й оцінимо можливість їх реалізації за допомогою Starship найближчим часом.

Falcon 9 з супутниками від Iridium Communications. © Фото Thales Alenia Space

1. Комерційні замовлення
Клієнтами зазвичай є телекомунікаційні компанії, а також різноманітні приватні компанії та наукові організації. До цієї категорії замовлень відносять також “райдшерінг” (rideshare mission), коли однією ракетою запускають кілька десятків супутників від різних замовників – або окремою партією (як у SpaceX з Transporter Mission), або як «доважок» до кількох більших космічних апаратів.

Більшість важких супутників на кшталт телекомунікаційних зазвичай не запускають цілими партіями. Тобто Starship придасться лише в тому випадку, якщо раптом з’явиться апарат вагою 20-30 т для виведення на орбіту на кшталт геостаціонарної. Але малоймовірно, що подібні супутники з’являться протягом найближчих п’яти чи навіть десяти років… Тим більш, такі апарати переважно створюють з використанням уніфікованих космічних платформ (вони ж satellite bus, spacecraft bus). Це універсальні «шасі» з усім штатним спорядженням (від систем енергопостачання до систем керування й орієнтації), на яких здійснюють монтаж потрібної апаратури відповідно до побажань замовника. Створенням подібних satellite bus займаються не надто багато компаній – головним чином такі, як Airbus Defence and Space, Thales Alenia Space, Boeing Defense, Space & Security, Lockheed Martin Space, Maxar Technologies, Mitsubishi Electric Corporation і т.д.

Збирання супутника Alphasat, він же Inmarsat-4A F4 (вага 6,65 т) на базі “шасі” Alphabus. © Фото ESA

Найбільші супутники на таких платформах (на кшталт Spacebus 4000, Alphabus, SSL 1300, Boeing 702) можуть важити до 6-8 т. І подібні «шасі» розробляють з врахуванням характеристик чинних ракет-носіїв, включаючи розміри їх обтічників. Трохи цікавих цифр по обтічниках:
– Falcon 9 – зовнішній ⌀5,2 м, внутрішній ⌀4,6 м, загальна довжина 13,9 м
– Falcon Heavy – зовнішній ⌀5,2 м, внутрішній ⌀4,6 м, довжина 13,9 м (можливий варіант 18,7 м)
– Atlas V – зовнішній ⌀5,4 м, внутрішній ⌀4,57 м, довжина 20,7/23,4 м (частина обтічника закриває блок Centaur)
– Delta IV Heavy – зовнішній ⌀5,13 м, внутрішній ⌀4,57 м, довжина 14,3/19,1 м
– Ariane 5 – зовнішній ⌀5,4 м, внутрішній ⌀4,57 м, довжина 17,0 м
– Ariane 6 – зовнішній ⌀5,4 м, внутрішній ⌀4,57 м, довжина 14,0/20,0 м
– Vulcan Centaur – зовнішній ⌀5,4 м, внутрішній ⌀4,57 м, довжина 15,5/21,3 м

Метеорологічний супутник GOES-T перед встановленням на Atlas V. © Фото NASA/Ben Smegelsky

Тобто для всіх сучасних великих супутників Starship з його величезним вантажним відсіком (внутрішній ⌀8 м, довжина 17-22 м) є надлишковим як за габаритами, так і за потужністю. Розробка нових satellite bus – тривалий процес, бо принцип простого масштабування (просто збільшити всі розміри у півтора раза та масу у три-чотири рази) тут не працює. Під нові габарити потрібно міняти концепцію космічної платформи, з подальшим розширенням її можливостей (з врахуванням сучасних досягнень при створенні більш компактних і багатофункціональних систем) – це потребує багатьох років проєктування, досліджень та випробувань…

“Пакети” супутників перед встановленням на Falcon 9 (Transporter Mission). © Фото SpaceX

Варіант «райдшерінга» виглядає малоймовірним для Starship. Насправді великі супутники від різних замовників нечасто запускають однією ракетою-носієм – зазвичай це кілька середніх і малих апаратів плюс кілька десятків CubeSat (з універсальними модулями в форматі 10х10х10 см) і PocketQube (модулі 5х5х5 см). Як свідчить практика Transporter Mission від SpaceX, корисне навантаження при одному запуску становить до сотні невеликих апаратів, загальною вагою 5-8 т (до цього входить також вага космічних диспенсерів і буксирів, які потім «розводять» супутники по орбітах). У нинішніх реаліях поки набагато вигідніше використовувати Falcon 9 для чотирьох-п’яти пусків на рік у рамках Transporter Mission, причому з досить зручним та гнучким графіком для замовників.

Запуск супутника GPS IIR-16 на ракеті Delta II 7925 (2006 рік). © Фото US Air Force

2. Урядові замовлення
Запуски апаратів систем навігації, систем спостереження за Землею, систем закритих ліній зв’язку, різноманітні секретні військові супутники, навіть космічні кораблі (на кшталт Boeing X-37).

Та ж сама проблема, що й з багатьма комерційними замовленнями – майже всі супутники є ексклюзивними та вузькоспеціалізованими виробами, які не виводять на орбіту цілими партіями. Тобто для виконання завдань цілком вистачає можливостей нинішніх Falcon 9, Atlas V і майбутнього Vulcan Centaur.

Орбітальний літак Boeing X-37B під час підготовки до запуску. © Фото US Air Force

Хоча є один перспективний напрям – проєкт Space Development Agency (підрозділу United States Space Force), який отримав назву Proliferated Warfighter Space Architecture. Ціла мережа військових супутників різного призначення (спостереження, сповіщення, зв’язок, навігація, протиракетна оборона), яку збирають у глобальну багаторівневу систему. При цьому частина супутників буде створена на платформі Starlink (програма Starshield). Кілька таких експериментальних апаратів були запущені у 2022-2023 роках – у рамках місії Transport and Tracking Layer Tranche 0.

Falcon 9 з супутником GPS-III SV04 (оператор US Space Force). © Фото Ken Kremer

Очікується, що на стадіях Tranche 1 (перші запуски у вересні 2024 року) і Tranche 2 (запуски з 2026 року) на орбіти виведуть понад 700 космічних апаратів різних типів. Але тут теж важко знайти якісь перспективи для Starship – враховуючи поетапне розширення цієї мережі, основне навантаження все одно припадатиме на Falcon 9. Крім того, в United States Space Force докладуть максимум зусиль, щоб не залежати повністю від SpaceX – і частину запусків постараються перекинути на Vulcan Centaur.

Міжнародна космічна станція. © ESA

3. Логістика МКС, пілотовані польоти, орбітальні станції
Доставлення/повернення астронавтів і вантажів на МКС, приватні програми пілотованих польотів (Axiom Mission, Inspiration4, Polaris Program). До цього переліку можна додати проєкти приватних орбітальних станцій, якими зараз займаються кілька компаній.

Всі потреби МКС повністю забезпечують нинішні ракети-носії (Falcon 9, «Союз») і кораблі (пілотовані Crew Dragon, «Союз», транспортні Cargo Dragon, Cygnus, «Прогресс»). Плюс в Японії працюють над двома новинками – ракетою-носієм H3 Launch Vehicle і транспортним кораблем HTV-X. Створення транспортного або пілотованого корабля для МКС на базі Starship не виглядає доцільним. Тим більш, навіть напівпорожній другий ступінь Starship буде важити стільки ж, скільки вся МКС (тобто десь 400-500 т) – як здійснювати безпечне стикування за такого співвідношення мас?

Стикувальний вузол МКС (з пілотованим Crew Dragon і транспортним HTV). © Фото NASA

Приватні орбітальні станції? Наскільки відомо, реальних проєктів станції масштабу Skylab (з масою модуля 50-100 т) зараз немає. Майже все зводиться переважно до ескізних робіт – як з проєктом станції Skywalker компанії Bigelow Aerospace (довжина 30 м, діаметр 6,7 м, маса 100 т). Якщо ж говорити про проєкти на кшталт AxH1 (першого модуля майбутньої Axiom Station) або Haven-1 компанії Vast Space, то вони засновані на добре відомих по МКС технічних рішеннях – це помітно навіть за їх габаритами (діаметр 3,8-4,1 м, довжина 10-11 м, маса 15-20 т). Для них поки вистачає можливостей Falcon 9 або Vulcan Centaur.

Концептуальний вигляд станції Haven-1 (зістикована з Crew Dragon). © Фото Vast Space

Є ще проєкт орбітальної станції Lunar Gateway. Але вона спроєктована під характеристики Falcon Heavy (на ньому повинні запустити перший модуль, Power and Propulsion Element і Habitation and Logistics Outpost) і SLS, на якій виведуть решту модулів станції. Логістику будуть забезпечувати SLS (пілотовані Orion) і Falcon Heavy (транспортні Dragon XL). Місця для Starship тут теж поки не видно – дуже малоймовірно, що зараз раптом стануть переробляти всю концепцію Lunar Gateway під гіпотетичні можливості цієї ракети…

Hubble Space Telescope вивантажується з відсіку Space Shuttle Discovery (1990 рік). © Фото NASA

4. Науково-дослідні програми
Запуски для досліджень Землі, Сонячної системи, далекого космосу (космічні апарати та телескопи, посадкові модулі, планетоходи й т.д.)

Проблема залишається незмінною – відсутнє відповідне корисне навантаження для Starship. Подібні космічні апарати та системи часом створюються та тестуються навіть десятиріччями – згадаймо, скільки часу пішло на проєкт James Webb Space Telescope. Слід визнати – малоймовірно, що протягом найближчих п’яти чи навіть десяти років з’явиться якийсь принципово новий глобальний науково-дослідний проєкт, для якого потрібний буде Starship.

James Webb Space Telescope у збиральному цеху. © NASA/Desiree Stover

Є ще ідея пілотованого польоту на Марс (про що мріє Ілон Маск), але до його реалізації насправді дуже далеко – в рамках подібної програми частка Starship складатиме максимум 5%. На підході набагато складніші завдання – створення міжпланетного космічного корабля, нових систем енергопостачання та життєзабезпечення, нових версій двигунів, які дозволили б скоротити час подорожі на Марс… І то лише мізерна частина ключових питань, на вирішення яких піде від 15 до 20 років – навіть за найбільш оптимістичними прогнозами.

Отже, попередні висновки поки не надто тішать. Щонайменше у найближчі п’ять років у Starship вряд чи з’являться регулярні реальні завдання (крім Starlink і місій Artemis III/IV). Згадаймо історію Falcon Heavy – перший запуск у лютому 2018 року, два замовлення у 2019 році (від Arabsat і United States Department of Defense). А потом тривала трирічна пауза, після якої дійсно регулярні пуски розпочалися лише в листопаді 2022 року – тобто замовникам потрібно було майже п’ять років, щоб почати використовувати можливості Falcon Heavy! Це при тому, що фактично змінилася лише максимальна вага корисного навантаження – адже габаритні обмеження залишилися майже тими ж самими (розміри стандартного обтічника на Falcon Heavy не змінилися у порівнянні з Falcon 9).

Тестовий запуск SpaceX Starship (20 квітня 2023 року). © Фото SpaceX

Скоріш за все, у найближчі роки перебіг подій відбуватиметься за наступним сценарієм:
– кілька пусків без корисного навантаження, зі спробами повернення обох ступенів на Землю;
– пуски за програмою Starlink (весь ризик належить SpaceX, а не її клієнтам);
– можливо, тестові пуски під час підготовки до місій Artemis III/IV;
– робочі пуски в рамках Artemis III/IV (заправники, посадковий модуль HLS)

І тільки після того можуть нарешті підтягнутися перші замовники, які вже почнуть враховувати можливості SpaceX Starship. Плюс зберігається певна ймовірність, що до SpaceX звернеться компанія Amazon, чий проєкт системи Project Kuiper все ще не може зрушити з мертвої точки. А потрібно у найближчі три роки вивести на орбіту мінімум півтори тисячі супутників Project Kuiper…

Під час спроб здійснити попередню оцінку найближчих перспектив Starship не раз виникало питання – чи варто було компанії Маска негайно хапатися за проєкт такої надважкої ракети-носія, «перестрибнувши» через одну чи навіть дві перспективні проміжні сходинки між Falcon 9/Heavy та Starship? З часом щось повинно прояснитися. Правда, виглядає на те, що відповіді на це питання доведеться чекати досить довго…

Телеграм-канал автора статті, присвячений різним космічним темам і подіям – Space&World (https://t.me/UAspaceandworld)

135 коментарів

Розгорнути всі

Будь ласка, у свій профіль, щоб коментувати пости, робити закладки та оцінювати інших користувачів. Це займає всього два кліки.

Сер 03, 2023 18:21

Хм , а що до видобутку ресурсів з астероїдів? Я розумію що в нас тут технології немає особливо , але старшип був би непоганим варіантом для такої роботи

Сер 03, 2023 19:25

То ще складніше ніж знайти корисне навантаження на Старшип – потрібен механізм для буріння/збору чогось. Старшип на бік не ляже, а в кормі у нього 6 двиглів (є загроза розміщення 9-ти), то власне як добувати щось Старшипом? Можливо дроном – ну, то потрібен той дрон, який ще навіть не намальований. Є проєкт від НАСИ до Психеї, але з їхньою швидкістю той зонд невідомо коли полетить.
Я вже не кажу про фінансову доцільність, бо треба добувати щось цінне, яке буде варте усіх напружень.
Для початку Старшип має вивести на орбіту 2-3 партії Старлінків, а тоді вже хтось почне планувати запустити щось.

Сер 04, 2023 10:07

У SS був давно забутий проект-предок BFR, діаметром аж 12 метрів. Так як його ледь пам’ятають обрані олдмени, нагадаю: з одного боку SX не обмежували своє “хочем” у фантазіях, з другого робили хоч натяк на заняття того чи іншого напряму. А з третього була певна спадковість рішень, та обмежень з боку “треба” і “можем”, тому малювали пристойно осмислені посадкові опори. Один з варіантів компоновки (їх 7 чи 8 було) передбачав десантно-грузову палубу одразу над двигунами. У 12 метрів діаметру багацько що можна увіпхати – і складену рампу, і центральну колонну для паливопроводів і проходу на-гору, до житлового відсіку. Ще купа місця на всюдиходи чи бульдозер-екскаватори залишалась.
Але зараз явно SX придушили “хочу” на користь “можем” і “треба” . Тому SS 9 метровий, замість опор – “лапки”. Тай у практичній роботі зараз мінімум варіантів: грузовик і танкер. Щось пілотоване чи місячний лендер – тільки окремими вузлами, бо поки не полетить (і не сяде) SS+SH тратити на них час і сили особливого змісту нема. І аж коли полетять вони, винекне потреба у компоновках для посадки на астероїди (чи де інде), а можливо і у 12, чи більше метровому SS чи навіть SSS!

Сер 03, 2023 20:54

лайк поставив. робота проведена.
але не можу відігнати думку що стаття про те що оті новомодні трамваї, надлишкові для міста, обходтились конками і далі можна задач нема тільки тому що нема можливостей.
та і сталлінк то комерційна нагрузка. він гроші заробляє
а автор описав ніби то забавка

Сер 04, 2023 00:37

Думаю що проблема в тому що більшість не вірять в реальність закидання великих вантажів на орбіту. А ті хто все ж думає що це можливо вважають що це відбудеться не завтра… не наступного року.
Дехто вже став орієнтуватися на можливості Старшіпу – це Voyager станція з штучною гравітацією.
https://www.insider.com/voyager-station-first-ever-space-hotel-set-open-in-2027-2021-3

https://cdn.wionews.com/sites/default/files/2022/05/06/260153-untitled-design-19.png

Сер 04, 2023 10:20

Згоден, бо новомодні електричні трамваї, будучи у два рази дорожчими, при побудові мережі з “0”, були у 3-4 і більше раз дешевшими у експлуатації.

Сер 04, 2023 11:14

На мою думку, аналогія з конкою і трамваєм не дуже підходить.

Перехід з конки на трамвай – це повна зміна концепції, коли від старої залишилися тільки рейки та вагон з колесами. Тобто з нуля створена вся інфраструктура – замість стаєнь з конями з’явилися електростанції, електромережа, майстерні з ремонту електрообладнання. При цьому головне призначення конки чи трамваю залишилося незмінним – перевозити людей.

Якщо ж порівнювати умовний Falcon 9 і Starship, такої повної зміни технологій нема. Є тільки технологічний розвиток і масштабування у бік збільшення. Тобто більші розміри, потужніші двигуни (і складнішої конструкції). Чисто конструктивно інфраструктура не помінялася – ті ж самі рідинно-ракетні двигуни, той же принцип роботи ракети-носія і т.д.

Тобто коли з конки переходили на трамвай – це був прорив, бо замість живої сили перейшли на електромотори. А у випадку зі Starship – то більше нагадує, коли замість вагона конки та коней запропонували збільшений втричі по всіх напрямах вагон з десятьма слонами в упряжці (за принципом більше та потужніше).

Сер 04, 2023 15:17

Чогось одразу згадав шалену діскусію про – нащо автомобілі коли є кінь і взагалі чи може людина витримати такі шалені швідкісті (60+ км/г) 🙂 Раніше такаж реакція була і на Фултона з його парохідом і на Уйата з паровозом.
Помилка автора що він підходить до майбутнього ринку для SS/SH з позиції існуючих корисних навантажень.

Сер 04, 2023 16:02

Просто реалії життя такі, що практично будь-який замовник чи виробник супутників/космічних апаратів орієнтується на те, що є саме ЗАРАЗ на ринку ракет-носіїв. Тобто якщо зараз успішно працюють Фалкони, Атласи чи Аріани – то всі космічні апарати будуть проєктуватися виключно під їх можливості.

Ніхто не буде ввалювати сотні мільйонів доларів у створення якогось велетенського супутника під майбутню ракету тільки для того, щоб через два-три роки з’ясувати, що проєкт ракети раптом виявився невдалим. І залишитися зі супутником вартістю пів мільярда доларів, який просто фізично неможливо запустити на якійсь іншій ракеті. Поки Старшіп не доведе свою надійність і ефективність – повноцінних робіт з проєктування, створення та випробувань нових космічних апаратів не буде.

Я вже десь наводив приклад – на створення сучасного геостаціонарного супутника на універсальній (по факту, стандартній) платформі йде десь 4-5 років. А тепер просто уявіть, скільки часу треба, щоб розробити з нуля та протестувати принципово нову супутникову платформу? А потім ще й створити на її основі супутник. На все це гарантовано підуть 6-7 років мінімум.

Аналогія з конем і автомобілем тут не надто підходить. Тут скоріше варіант, коли замість коня пропонують слона – який і розміри має нівроку, і жере дофіга, і відходи від нього теж слонячого калібру. Плюс слон ще не приручений – поки обіцяють, що ось-ось приручать (але все одно може за нагоди дати по макітрі). Але возити на ньому майже нема що, бо практично все (мішки, збруя, фасування вантажів) розраховане на розміри та силу коня.

Сер 04, 2023 16:24

Можу тількі нагадати про IT-індустрію 60х, а потім в 70х з’явився 8086, а потім у 80х IPM PC (що потім сталося з комп’ютерним бізнесом IBM це вже окрема дуже цікава історія)… Аналогія з авто ціком доречна, бо тількі потреба війскових у такому транспорті вивела автоіндустрію з гаражів до менйстриму. З SS/SH вже є щонайменьш дві програми у яких він доцілен.

Сер 07, 2023 01:22

Гадаю, є простиий спосіб “масштабування” великих супутників та їх автобусів. Робити їх паливні баки більшими. 8 метрів у діаметрі. Таким чином маневреність, а отже і строк служби можуть бути відчутно збільшені.
Крім того, все “недозавантаження” кожного рейса може бути долите паливом, тобто водою. З тим, аби накопичувати пальне на орбіті на приватному складі. Задля подальшого продажу Бо саме відсутність комерційної пропозиції пального над гравіколодязем стримує стрімкий розвиток всіх космічних тематик

Сер 07, 2023 01:43

Это здравая идея, но есть и проблема. Например если у нас есть гигантский спутник/группа спутников занимающих весь объем носителя, но при этом они очень легкие – то носитель будет лететь полунагруженным и бочек с водой/горючкой засунут будет некуда.

Сер 07, 2023 13:15

100 кубів води, це шайба діаметром 8м і висотою 2 метри

Сер 07, 2023 19:26

Автор не врахував марсіанські плани Маска, А це мінімум 2-3 старти що 2 роки при дозволі FCC 5 стартів в рік. Були й плани у Маска повністю відмовитися від F9. До запуску HLS необхідно два рази злітати до (і на) Місяця! Розвиток Starliner також потребує 3-5 пусків у рік. А поки що маємо підтвердження FCC про призупинення підготовки до 2-го старту, поки не будуть виконані всі приписані екологами умови з рішенням суду. Так що для Starship, який ще не літає, на найближчі 5-6 років (27-28 рр) тісний графік пусків!

Сер 07, 2023 19:45

Цікавий обзор існучих потреб. Дякую. Але мені здається, що коли з‘явиться можливість — з‘являться і нові потреби. Можна сказати, що їснуючі залізні дороги нема потреби робити більше. Ні… просто неможливо зробити колею в три метри завширшки. А ось корабль розміром з невеличке місто зробити можна. І потреби знаходяться. Ну і загалом — Ілон Маск робив Старшип з метою міжпланетних перельотів. В першу чергу.

Сер 07, 2023 21:25

Старшіп потрібен буде для станції зі штучною гравітацією.https://drive.google.com/file/d/1KlFhEIiRgy03VC-O4ROivd7TcH21jB_C/view?usp=drivesdk

Сер 08, 2023 00:12

/ Access denied /

Сер 10, 2023 19:23

Вибачте, не помітив. Вже виправив.

Сер 10, 2023 19:36

Принцип роботи як в американських гірок. Рух по спіралі тора в якого малий радіус 15м, а великий радіус 25м, кількість витків рельсів 8м. Якщо один оберт по великому радіусі робити за 1хв, то отримаємо 1g. Поверхня тора покрита сонячними панелями, які живлять ‘кабінки’ з електроприводом і системою життєзабезпечення. Кабінки повністю самодостатні і їхня кількість може бути різна. При необхідності кабінки стикуються і підтримують одна одну на випадок ремонту. і т.д.

Сер 12, 2023 13:29

Дуже дивне рішення: по рельсам в космосі. Якщо в надпровідниках не буде прориву, то енергетично це буде не дуже вигідно. І мені не зрозуміло, чим така складна конструкція краще, ніж звичайна “гантеля” зі шлюзом посередині.

Сер 08, 2023 00:55

Життя покаже… Може виникне потреба в нових “колисках” / прихистках РОЗУМНОГО життя на Місяці / Марсі /в атмосфері Венери… Тьфу-тьфу не дай Всесвітній розум!

Сер 08, 2023 12:09

Цікава стаття. Дякую, прочитав із задоволенням

Сер 09, 2023 07:38

Здається дослідження трохи поверховим. Чи вивчалося питання про проектні роботи під розміри Starship, враховуючи що його розробка триває не один рік і завзяту, послідовну роботу SpaceXteam над проектом, який очевидно йде на результат.

Сер 10, 2023 14:55

Вважаю проблему надуманою.
По аналогії з морськими перевезеннями: танкери та контейнеровози роблять максимального розміру, який дозволяє ширина Панамського каналу. Якщо канал розширять вдвічі і з’являться вдвічі ширші кораблі, ніхто не буде думати “щож ми будемо на них возити?”. Будуть возити, бо чим більший корабель, тим дешевше за тону/контейнер.
В космічних перевезеннях рано чи пізно перейдуть до чогось на кшалт стандартних контейнерів.
Можливо, поки є надлишки місця в Старшипі, будуть виводити паливо на орбіту, яке знадобиться для майбутньої місії на астероід з рідкоземельних матеріалів (який принесе ахуліард доларів і ми всі станемо міліардерами:)

Сер 10, 2023 15:13

Проблеми можуть бути і вони досить актуальні. А якщо не вийде дуже дешево, як хоче Маск? У цілому, вважаю, що Старшіп на старті буде дорогим для запусків. З часом Спейси можуть дійти до сильного здешевлення. Але якщо ні то що? Тоді багато чого такого може і не бути, що хоче Маск. Той же ФХ є, а от запусків унікальних не так вже й багато. Менше 2х десятків в беклозі. Із всього КН, що було чи буде я б відмітив, що завдяки унікальності ФХ і можливі такі місії – Psyche, Europa Clipper, PPE/HALO (без ФХ було б 2 запуски) та Gateway Logistics Services. Всі інші могли чи можуть летіти на інших РН. Десь менша енергетика чи дорожче. Поки що нічого унікального на порядки не з’являється. Так, треба час для ринку, але вже пройшло 5 років з першого запуску і крім того – були активні розробки, на які б могли звернути потенційні замовники.
Тобто, поки що, ФХ хоч і є, але вона забрала декілька пусків у наддорогої СЛС. Під ФХ окремо нічого не створили.

Сер 12, 2023 13:35

Це тому, що на ФХ не вигідно запускати Старлінки. Старшип же потенційно буде транспортом для Старлінків, тому десятки пусков йому вже забезпечені. Це дасть можливість і вдосконалити носій і перевірити його надійність.

Сер 10, 2023 15:13

Я думаю, окупність Старшіпа, це останнє про що турбується Ілон. Коли перший непілотований Старшіп сяде на Марсі, Маск виведе SpaceX на IPO і візьме мінімум трильярд (!) доларів. Тільки права на онлайн-трансляцію польоту та посадки на Марс будуть дорожчі чим на Премьер-Лігу та Супербоул.
Яка була окупність експедиції Колумба, коли він повернувся з шістьма індіанцями, листям табаку та красивим пташиним пір’ям?

Сер 10, 2023 15:21

Я думаю, окупність Старшіпа, це останнє про що турбується Ілон.
Спейси останні 3 роки активно продавали частки компанії. Не вистачає грошей на таку діяльність. Це бізнес, а там мають бути кошти.
Яка була окупність експедиції Колумба, коли він повернувся з шістьма індіанцями, листям табаку та красивим пташиним пір’ям?
Цей дядько на гроші корони пішов шукати інші шляхи заробітку для корони. Це не його були інвестиції. Без державного бабла б він поплавав би в межах Ла-Маншу, не більше.

Сер 10, 2023 20:28

Я думаю, окупність Старшіпа, це останнє про що турбується Ілон. Коли перший непілотований Старшіп сяде на Марсі, Маск виведе SpaceX на IPO і візьме мінімум трильярд (!) доларів.
Вы жестоко ошибаетесь. Да, хайпа будет много и акции сильно поднимутся в цене, но до мифического “трильярда доларів” надо не только дожить, но и пережить его. Можно конечно доить Старлинк, но его уж точно на IPO выведут первым и дальше акционеры не дадут его доить в пользу какого-то левого Старшипа. Хайп с Марсом быстро затихнет и потенциальные акционеры задумаются – а чем собственно Старшип будет зарабатывать на Марсе? Кто ему за это денег даст? Ну наверное НАСА подкинет за доставку людей и флаговтык. Это пару миллиардов. Дальше “аттракцион” может повторится несколько раз, чтоб заткнуть толерастов требующих чтобы кроме белых мужиков перетаскать туда и обратно женщин, чёрных, геев, лесбиянок, транссексуалов, инвалидов, коренных народов… и представителей всех тех сексуальных/национальных/религиозных “меньшинств” от которых много шума и так же мало толку. И всё. А кушать Старшипу надо и кушать много и вкусно. Так что Старшипу прийдётся хорошенько повкалывать самостоятельно в окрестностях Земли чтобы долететь до Марса. Маск не глупый человек, он понимает что на IPO надо выходить либо уже после самоокупаемости, либо уже совсем рядом с ней. Иначе наш “трильярд доларів” через годик превратится в тыкву и всё что нажито непосильным трудом всё погибло.

Сер 12, 2023 14:02

Ну наверное НАСА подкинет за доставку людей и флаговтык. Это пару миллиардов.
НАСА даже на на Луну готова тратить в несколько раз больше, чем пару миллиардов. Наверняка ЕКА тоже захочет своих исследователей отправить на Марс, Япония тоже. Есть ещё богатые страны Персидского Залива.
чтоб заткнуть толерастов
я уже писал Вам, что наличие некоторых перегибов в политике толерантности, не даёт Вам повод обесценивать саму идею толерантности. Тем более, что эти перегибы обусловлены реальными проявлениями несправедливости в совсем недалёком прошлом. Просто сейчас маятник качнулся в другую сторону и он всегда будет колебаться около некой идеальной точки равновесия(недостижимой скорее всего). В наших интересах, чтобы мы были к этой точке ближе всего. А Ваши заявления (по крайней мере я их так расцениваю) льют воду на мельницу тех, кто хочет его(маятник) качнуть как можно сильнее в обратную сторону.
чтобы кроме белых мужиков перетаскать туда и обратно женщин, чёрных, геев, лесбиянок, транссексуалов, инвалидов, коренных народов…
Ну вот Вы уже насчитали несколько рейсов к Марсу. 😉 А если билет паре астронавтов для какой-то страны будет стоить меньше миллиарда, то на Марсе можно будет смело содержать международную экспедицию десятками лет.

Сер 14, 2023 21:44

Ну, якщо починати з кінця, то SpaceX уже стрибала з Falcon 1 одразу на Falcon 9 (відмінивши всі проміжні ланки). Тому їм таке робити не вперше.
А от з приводу наявності корисного навантаження автор трохи не вкурив куди вітер дме: суть не в вантажопідйомності ракети, а в ціні запуску кілограму вантажу. Вона знімає обмеження характерні для нинішніх супутників, більше не треба розробляти міцну але легку структуру каркасу – зварив його з профільної труби і вперед підкорювати космічний простір.

Вер 21, 2023 14:27

Колумб повернувся з першої трансокеанської експедиції, привіз 8 темношкірих індіанців та пір’я різнокольорових птахів.
Головне питання – чи буде якийсь реальний попит на трансокеанські експедиції найближчим часом?

То саме з Starship, попит буде шалений та постійно зростаючий.

Вер 21, 2023 14:45

Ковід показав, що можна багато чого вирішувати дистанційно з камерою та інетом.