PopularEditorialNewBest

Вода на Марсі: відкриття трьох підземних озер зацікавили вчених

В закладки

Дослідники зафіксували наявність групи озер, схованої під льодяною поверхнею червоної планети.

Вчені вже давно припускають, що під поверхнею Марса може бути схована вода. Credit: Steve Lee, Univ. Colorado/Jim Bell, Cornell Univ./Mike Wolff, SSI/NASA

Два роки тому, планетологи вже повідомляли про відкриття великого солоного озера під льодовиками південної полярної шапки, проте це дослідження було сприйнято скептично, хоч і створило певний ажіотаж навколо цієї теми. Зараз вчені підтвердили існування того озера, ба більше знайшли ще три нових.

Відкриття, про яке повідомляли 28 вересня (2020) в Nature Astronomy, було виконано з допомогою даних з радара супутника Mars Express ЄКА, що обертається навколо червоної планети. Це наступне подібне дослідження після того, як у 2018 році в цьому районі поверхні відкрили перше озеро. Якщо його існування підтвердиться, це буде першою рідкою водоймою знайденою на червоній планеті. Можливо в ньому існує життя. Треба зазначити, що дослідження базувалось лише на 29 спостереженнях, що були проведені з 2012 до 2015. Багато вчених вважають, що потрібно отримати більше доказів що підтверджують цю гіпотезу. Вчені дослухались до цих вимог і нове дослідження базується на широкому спектрі інформації зі 134 спостережень з 2012 до 1019 років.

«Ми встановили присутність першої водойми, але знайшли ще три навколо неї», — розповідає планетолог Елена Петтінеллі з Римського університету ла Сап’єнца, співавтор проведеного дослідження, — «Це – комплексна система.»

Команда використала Радар для зондування поверхні та іоносфери (MARSIS)на апараті Mars Express, що призначений для вивчення регіону південної полярної шапки планети. MARSIS посилає радіохвилі, що відбиваються від різних шарів ґрунту на поверхні та під нею. Залежно від того, як відбивається сигнал, можна визначити, що за матеріал присутній в досліджуваному районі, наприклад, каміння, лід чи вода. Подібний метод використовується для того, щоб знаходити гігантські підземні озера на Землі. Команда визначила зони з високим рівнем відбиття, що може бути сигналом присутності рідкої води, схованої під кілометровим шаром марсіанського льодовика.

Озера розкинулись на 75 000 квадратних кілометрів, що приблизно дорівнює 1\5 площі ФРН. Найбільше, центральне озеро, 30 кілометрів завдовжки, оточене 3 меншими озерами діаметром в кілька кілометрів.

Солоні озера

На поверхні Марса не може існувати воді в рідкому стані. Це – наслідок низького тиску через брак атмосфери. Проте вчені вважали, що водні маси можуть бути сховані під поверхнею Марса. Це можуть бути залишки океанів та озер, що були на планеті мільярди років тому. Якщо подібні водні резервуари існують, в них може розвиватись життя. На Землі, живі організми можуть виживати навіть в підльодовикових озерах Антарктики.

Проте сильна солоність може стати проблемою. Вважається, що в підземних озерах Марса має бути розчинена значна кількість солі для того, щоб вода залишалась у рідкому стані. Звичайно глибоко під поверхнею до води має доходити внутрішнє тепло планети, але його одного не достатньо, щоб розтопити лід. «Беручи до уваги термальні особливості, озеро має бути солоним.», — каже Петтінеллі.

Якщо концентрація солі в п’ять разів вище ніж в морській воді, там може існувати життя. Проте якщо солі там у 20 разів більше, живі організми не витримають такі умови, впевнений Джон Пріску вчений-еколог з Університету штату Монтана в місті Бозмен.

«В таких озерах Антарктики, життя не дуже активне.», — каже Пріску, що разом зі своєї групою вивчав умови та мікробіологію льодовиків, — «Вони дуже засолені. Така сама ситуація може бути і на Марсі.»

Запеклі дебати

Існування озер на Марсі досі викликає суперечки. Після відкриття 2018 року, вчені визначили, що у внутрішніх шарах Марса немає достатніх джерел тепла, щоб розтопити лід. Хоча останнє дослідження підтримало гіпотезу, висунуту у 2018, проте не все спостереження підтверджують наявність областей рідкої води.

«Якщо зазначений шар – дійсно рідка вода. Це скоріше суміш талого льоду та твердих осадів.», — впевнений Майк Сорі, планетолог-геофізик з Університету Пердью в місті Вест-Лафайетт, штат Індіана.

Джек Голт, планетолог з Університету Аризони в Тусоні не впевнений в правильній інтерпретації отриманих даних, хоча вірить в їх правивість. «Я не думаю, що там є озера, — розповідає Голт, учасник команди інструмента SHARAD (радіолокатор для дослідження внутрішньої структури полярних шапок Марса) в місії Mars Reconnaissance Orbiter від NASA. «Там недостатньо тепла, навіть для існування солоної води під полярною шапкою.»

Китайська місія Tianwen-1, що зараз прямує до Марса, після прибуття на орбіту у лютому 2021 та висадці ровера має звільнити наукові інструменти супутника для проведення спостережень. Серед інструментів, наявне радарне обладнання, що може проводити подібні дослідження. «Його технічні характеристики схожі на MARSIS та SHARAD», — розповідає Девід Квінслендського технологічного університету в місті Брисбен, Австралія.

Зараз перспектива того, що ці озера залишки епохи колишнього Марса, неймовірно захоплююча. «На Марсі може бути багато води, — впевнений Петтінеллі, — «а якщо є вода, може існувати життя.»

doi: https://doi.org/10.1038/d41586-020-02751-1

Nature, Jonathan O`Callaghan (28 вересня 2020)

Войдите, чтобы видеть ещё 46 комментариев, участвовать в обсуждении и не видеть рекламу.
Полезный Пол Атрейдес

Вот это прям классная новость! Есть не мало проектов отправки аппаратов к Европе, чтобы там протопить лёд и добраться до подлёдного океана, поискать жизнь. Но лёд на Европе - это десятки километров, да и лететь до неё не близко. Тут лёд явно тоньше и лететь на Марс проще. Можно высадить на полюсе аппарат, у которого будет спускаемый зонд, оснащённый РИТЭГом и катушкой на несколько километров тонкого провода для передачи данных. Тепло РИТЭГа не только будет давать питание, но и будет растапливать лёд под зондом, позволяя ему постепенно опустится в подлёдное озеро, а затем по кабелю передать данные об условиях там, результатах поиска биомаркеров.

Кричащая Эллен Рипли