Епоха «луноходних» місій добігає кінця

Декілька загальновідомих фактів в сьогоднішніх тенденціях розвитку «некосмічних» технологій дозволяють припустити, що в осяжному майбутньому концепції дослідження тіл Системи і подальшого створення на них постійних форпостів людства, можуть зазнати суттєвих змін.

3174
Роботарі йдуть
Роботарі йдуть

Декілька загальновідомих фактів в сьогоднішніх тенденціях розвитку «некосмічних» технологій дозволяють припустити, що в осяжному майбутньому концепції дослідження тіл Системи і подальшого створення на них постійних форпостів людства, можуть зазнати суттєвих змін.

Сучасний стан і уявлення

Як зараз виглядають концепції автоматичного дослідження тіл Системи і подальшого створення на них постійних форпостів людства? Дуже коротко їх можна описати так:

Автоматичні дослідження небесних тіл

Створюється автономний самодостатній апарат для виконання обмеженої низки наукових задач. Цей апарат закидається на іншу планету в режимі One-Way-Ticket, без можливості ремонту і з дуже обмеженими можливостями в зміні пріоритетів і методів досліджень та мобільності на місці перебування. Цей апарат доставляється в цільову локацію і надалі його доля залежить виключно від передбачливості проектантів, сумлінності творців, майстерності команди ЦУПу і Провидіння. Будь-яка, навіть найменша несподіванка, може стати фатальною для всієї місії. Місії, вартістю сотні мільйонів народних доларів.

Саме тому створення сучасних автоматичних планетоходів являє собою задачу на межі можливостей цивілізації. Треба одразу передбачити все. І зробити все так, аби звести до мінімуму ймовірність будь-яких нештатних ситуацій. Про те, на скільки цей аспект критичний, дуже добре показано в статті пана Павла Поцелуєва «Лонгрид: Марсоходы, которые изменили всё. Итоги миссии Spirit и Opportunity». На прикладі фантастичних у своїй успішності місій марсоходів, ми також бачимо, що достатньо одному колесу загрузнути в піску, або навпаки, отримати піску на сонячну батарею, як все закінчується. І ніхто тому ради дати не в змозі. Навіть «Персі», який зараз збирається на Марс, не застрахований від подібних прикростей. Всім нам лишається тримати кулаки, аби негаразди оминули його. Бо допомоги чекати нема звідки.

Резюмую: найбільш вразливим місцем планетоходних місій є критична чутливість до наслідків нештатних ситуацій.

Створення позаземних поселень людства

Якщо ви уважно подивитеся на не дуже давні популярні ролики, які демонструють процес створення Мунбурга чи Марсвілля ви обов’язково помітите присутність людей на стадії розгортання та будівництва. І це зрозуміло, бо наразі ще ніхто не вміє створювати самозбудовані поселення. Навіть за умови попереднього «закидання» на будівельний майданчик необхідних машин та конструкцій, люди мусять організовувати на місці процес і навіть «крутити гайки» та «копати від паркану до обіду». І все б нічого, якби не смертельне довкілля, обмежені запаси, жорсткий графік логістики і звичайна втома, врешті решт. Якщо ми поглянемо з цього боку на будівництво позаземних анклавів людства, ми без сумнівів визнаємо, що біологічна одиниця є не просто найслабкішою ланкою процесу, вона ще вкрай непродуктивна — потребує багатотонних систем життєзабезпечення, сотень кілограмів припасів, і працює, в кращому випадку, лише половину часу. А потім ще ту біоодиницю треба якось повертати в більш обжиті місцини. А це кораблі, пальне і безліч небезпечної мороки.

В останні рік-два акценти все більше зміщуються до роботизованих технологій будівництва. Наприклад, саме спеціалізованими роботами NASA планує побудувати на Місяці радіотелескоп кілометрового діаметру, як це показав у своєму матеріалі NASA построит километровый телескоп на Луне?! пан ALEXANDR TARLAKOVSKY.

Резюмую: шириться розуміння того, що люди мають приходити в космічні поселення «на все готове».

Чи є якісь варіанти подолання зазначених і очевидних негараздів?

Звісно, що є. І їх багато. Я розповім про той, що видається мені найефективнішим і найбільш логічним. Спочатку я назву вже існуючі передумови вирішення проблем. Для особливо прискіпливих підкреслю — «існуючі», це не означає можливість їхнього заказу на Ali Expres. Це означає лише те, що стан справ в розвитку тематик дозволяє з великою долею впевненості прогнозувати їхню придатність до вирішення згаданих проблем.

  1. Роєві технології
  2. Робото-технічні системи з кількома десятками кінематичних ступенів свободи
  3. Штучний інтелект
  4. Прообраз автоматів Неймана

Роєві технології

Роєві технології співпраці окремих кібернетичних одиниць останнім часом продемонстрували реальні успіхи на полі бою. Як модельованого, так і реального. Ось, Пентагон тестує цілі бойові підрозділи роботів: рої дронів плюс загони наземних роботів. А тут про те, як Туреччина вперше використовувала «рої безпілотників» в Сирії. Кому цікаво розібратися в темі розподіленого інтелекту глибше, копати можна починати звідси.

Головний бонус, що надає система з розподіленим інтелектом — це в рази більша ймовірність виконання місії в порівнянні з моно-апаратною реалізацією. Практика доводить, що навіть у випадку знищення частини «робо-рою», решта може продовжувати виконання місії, узгоджуючи та перерозподіляючи між собою локальні задачі. Додатковими бонусами робототехнічного рою можу назвати:

  • Можливість резервного бекапу важливих даних одразу в кількох окремих копіях.
  • Можливість розширення спектру доступних задач за рахунок створення рою з різних груп спеціалізованих автоматів
  • Сумарна обчислювальна потужність мережі рою може в рази перевищувати потужність комп’ютера автономного планетоходу.
  • В разі створення окремих елементів рою на базі глибоко уніфікованих платформ, можливий навіть нескладний крупновузловий ремонт «поранених» побратимів за рахунок привезеного з собою аварійного запасу стандартних модулів та вузлів.

Абсолютно очевидно, що рій невеликих апаратів, який працює як єдине ціле, здатен виконувати такий широкий спектр задач, який в принципі не доступний планетоходу. Наприклад, в геології, одночасно може відбуватися відбір зразків на великих площах, даючи практично суцільну геокарту регіону. Так само, сейсморозвідка з кількома широко рознесеними приймачами дозволить «малювати» тривимірну карту надр — шукати каверни для розгортання поселення а також корисні копалини, перш за все — воду.

Робото-технічні системи з кількома десятками кінематичних ступенів свободи

Це про вражаючі досягнення Boston Dynamics. З усього розмаїття їхніх розробок я хочу звернути вашу увагу на дві ключові для космічно-планетарного застосування:

SPOT (Мобільний робот призначений для зондування, розвідки та віддаленої роботи)
ATLAS — найдинамічніший у світі гуманоїдний робот

Напевно, ви вже бачили ці відеосюжети. Але я пропоную переглянути їх ще раз, постійно тримаючи на увазі питання «а як це все можна використати в дослідженні планет та будівництві позаземних поселень?»

А тепер уявіть собі спектр можливих задач, які здатен реалізувати рій з кількох Атласів та кільканадцяти Спотів. Я не зміг вигадати задачу, яка була б під силу відділенню біоодиниць, і не була б доступна такому рою.

Зауважу декілька важливих моментів:

  • Ці роботи — «ногоходи». А отже для них майже не існує нездоланних перешкод. Хіба що широкі рівчаки та прямовисні скелі. Та й те, за альпінізм я не впевнений. Може вже і скелелазінню навчили
  • Спот вже поставлений в серію і сконструйований, схоже, саме за крупновузловою архітектурою. Атласа ще «полірують», але він вже зараз має 28 ступенів кінематичної свободи, важить лише 80 кіло і демонструє акробатику, яка мало кому із нас з вами доступна.
  • Антропоморфність Атласа є величезною перевагою при створенні поселень для біоодиниць. Атласи не просто створюватимуть навколо себе «людський геометричний простір», вони зможуть із самого початку використовувати всі без виключення машини та інструменти, спроектовані для використання людиною. Після завершення будівництва, першопоселенцям не доведеться привозити із собою «людські» інструменти та машини. Все вже буде на місці
  • Ці роботи створюються для рятувальних (цивільна версія пояснення) місій та для виконання задач Пентагону (реальна версія). А отже, вони з самого початку розробляються для роботи в дуже некомфортних, а інколи і смертельних умовах.

Як ми бачимо, ці роботи можуть використовуватися для будь-яких науково-дослідницьких завдань — достатньо підлаштувати під них кріплення наукових приборів і пояснити, що і як слід робити. По закінченні серії наукових дослідів вони з легкістю можуть заходитися до будівельно-монтажних робіт. А потім знов-таки, повернутися до наукових експедицій. Або до вирощування гладіолусів в планетарних оранжереях.

Штучний інтелект

Очевидним є той факт, що успішна робота робо-рою, який працює на відстані у кількадесят світлових хвилин, а то і годин від ЦУПу, неможлива без наявності у того рою ознак штучного інтелекту. Тут я хочу підкреслити, що метафізична лабуда про «машинний розум, що здатний перевершити людський» не є предметом теми. Під ШІ для робо-рою я маю на увазі програмно-апаратні системи, які вже реалізовані в багатьох практичних застосунках. Перш за все, у як найбільш близьких за всіма параметрами — військових реалізаціях:

«Застосування ШІ є важливим трендом у створенні перспективних систем управління поля бою та озброєнням[1]. За допомогою ШІ можливо забезпечити оптимальний та адаптивний до загроз вибір комбінації сенсорів і засобів ураження, скоординувати їх сумісне функціонування, виявляти та ідентифікувати загрози; оцінювати наміри противника. Суттєву роль ШІ відіграє у реалізації тактичних систем доповненої реальності. Наприклад, ШІ дозволяє забезпечити класифікацію та семантичну сегментацію зображень, локалізацію і ідентифікацію мобільних об’єктів з метою схематичного відтворення контурів об’єктів в якості символів доповненої реальності для ефективного цілевказування».

Тобто, успішному космічно-планетарному рою не потрібно бути електронним К’єркегором. Йому достатньо мати рівень інтелекту, який я називаю рівнем «дикої кицьки».

Чи вийшли сучасні військові розробки на достатній рівень — я не знаю. Але не маю сумнівів, що забезпечення робо-рою інтелектом рівня дикої кицьки, це інженерне (не концептуально-проривне) питання найближчого часу. А може і вже факт історії.

Прообраз автоматів Неймана

Або просто неймани — роботи, що здатні відтворювати самих себе, або будь-які інші механізми. Звісно, що повністю самовідтворювані машини, це реалії далекого майбутнього. Ми їх навряд чи побачимо. Але, окремі елементи, прообраз автоматів Неймана, доступні для реалізації вже сьогодні. Перш за все — завдяки технології 3D-друку. До речі, значна частина роботу Атлас, якого я згадував вище, виготовлена саме таким друком:

Atlas використовує 3D-друковані деталі, щоби надати йому співвідношення міцності та ваги, необхідне для стрибків і сальто

Гадаю, не важко собі уявити варіант, за якого дослідницько-будівельний рій на далекій планеті, окрім запасу складних технологічних запчастин, матиме в своєму розпорядженні 3D-принтер і бібліотеку моделей основних елементів — як от ті ступні-«в’єтнамки» чи моделі спеціалізованих конструкційних доповнень, які планом місії прямо не передбачені, але потреба в яких може виникнути. Тоді, в разі поломки ступні у одного з Атласів під час гарцювання кам’янистими схилами, його побратими можуть надрукувати йому нову ступню. Або якась екзотична примха майбутніх поселенців — наприклад, вони бажатимуть, аби інтер’єр помешкання був би оздоблений штукатуркою під «короїд». Де на Марсі взяти канонічні ковшик, правило і напівтерку? Звісно, що ніде. Але їх можна надрукувати.

Надрукувати можна майже все.

А те, що неможливо надрукувати, доведеться на першу пору везти із собою. Але, щойно поселення розгорне власні індустріальні потужності, кількість незамінних деталей, які треба імпортувати, почне стрімко скорочуватися, аж до повного імпортозаміщення.

Цікаво, що у згаданій схемі, безпосередня присутність біоодиниць на місці зовсім не обов’язкова. Роботи зможуть робити роботів. Не без підказок із Землі, звісно. Принаймні, на початку історії.

Висновки

  1. Цілком ймовірно, що ми є свідками останніх «луноходних» автоматичних наукових місій на тіла Системи.
  2. Я не здивуюсь, якщо рекогносцировку на місці закладення марсіянської колонії Ілонії вже вестимуть робо-рої
  3. Я не здивуюсь, якщо перші масштабні дослідження навколоземних астероїдів в комерційних цілях вестимуть робо-рої. Які за нагоди перетворяться із науковців на шахтарів та біндюжників
  4. Я не здивуюсь, якщо перші масштабні випробування Пентагоном зразків космічної зброї для інших планет матиме в якості тих зразків саме мілітарні робо-рої
  5. Я взагалі нічому вже не здивуюся 🙂

Бережіть себе і нерви, боротьба триває

87 коментарів

Розгорнути всі

Будь ласка, у свій профіль, щоб коментувати пости, робити закладки та оцінювати інших користувачів. Це займає всього два кліки.

Тра 04, 2020 23:33
  1. Рой.
    Что послать сотню роботов эффективнее, чем послать одного – это как бы и так ясно. Но денег-то нам в сотню раз больше никто давать не собирается…
    Конечно, речь вроде как о том, что роботы будут в сотню раз меньше, а потому и сами, и их доставка, будут дешевле. Но есть “маленькая” проблема… Чтобы аккуратно доставить на поверхность Марса марсоходик массой 11 кг потребовалась посадочная платформа массой 264 кг. Т.е. марсоход весил лишь примерно 4% от массы средства его доставки. Когда масса марсохода повысилась до 0,9 т, на него стало приходится уже 27% массы.
    Т.е. вместо одного Кьюриосити можно доставить на Марс лишь дюжину Соджорнеров. И есть большие сомнения, что всего лишь дюжина Соджорнеров окажется эффективнее одного Кьюриосити.
    Если же доставить всю толпу марсоходов одной посадочной платформой, то тогда, конечно, мы доставим вместо одного Кьюриосити аж восемь десятков Соджорнеров. НО они все будут в одном месте… Что им в таком количестве в одном месте делать?..
    Так что, увы, необходимость в тяжёлой посадочной платформе, которая становится меньше и легче вовсе не пропорционально уменьшению размеров и массы марсохода, для аккуратной доставки на поверхность делает идею роя неработоспособной.

  2. Гуманоидные роботы.
    Да, формально они могут сделать всё то, что могут сделать люди.
    Но если посмотреть на соревнования этих роботов, где для них большим достижением является открыть обычную дверь за минуту-другую, то становится понятно, что с таким быстродействием они поселение для людей тысячу лет строить будут.
    Не стоит при этом забывать, что на соревнованиях из них “выжимают все соки”, а на поверхности Марса роботов придётся беречь… Так что скорее даже десять тысяч лет строить будут.

  3. Искусственный интеллект.
    Увы, но уровень дикой кошки – это далеко за пределами возможностей современных технологий. Пока едва уровень червяка осилить удаётся…
    Вообще, уровень кошки – это ведь писец какой высокий уровень! Не верите?.. Ну задумайтесь хоть над тем фактом, что кошка обладает СОБСТВЕННОЙ ВОЛЕЙ, а компьютерным системам подобное “и не снилось”.
    Современный, а равно и возможный в обозримом будущем, искусственный интеллект способен работать только в “штатных” ситуациях. Под “штатными” я понимаю все ситуации, которые продумали программисты, даже если эти ситуации – поломки или иные подобные ситуации. Если происходит что-то, чего программисты не продумали заранее, то правильность действий ИИ оказывается равна 50%: “либо правильно, либо неправильно”.

  4. Самовоспроизводство и 3D-печать.
    Вы пробовали когда-нибудь что-то печатать?.. За редким исключением после печати детали необходимо “обработать напильником”…
    Кроме того, для печати нужны очень специфические материалы. Если говорить о печати металлом, то нам нужно на Марсе не просто выплавить этот металл (что уже крайне сложная задача), а ещё превратить его в нанопорошок со строго определённой формой и размером зёрен. Та ещё задачка…
    Пластик и фотополимерную смолу на Марсе произвести тоже, мягко говоря, будет не просто, если вспомнить, что месторождений нефти там пока не обнаружено, и кукуруза (или из чего там PLA делают) пока не растёт.
    Если говорить об оснащении 3D-принтерами обитаемых баз, то, безусловно, они там будут, т.к. доставить принтер и запас материалов проще, чем доставить сразу все инструменты и запчасти, которые могут потребоваться.
    Если же говорить о том, чтобы роботы делали сами себя из местного сырья, то, увы, мы даже на Земле к подобному не приблизились, а тут у нас есть огромная инфраструктура, которая этому способствует…
    Единственный пример 3D-печати из местного сырья, реалистичный в современных условиях – это строительство зданий. Просто спекаем песок в камень. Но это не самовоспроизводство. И даже тут есть серьёзные сомнения в реалистичности: хотя такой 3D-принтер, безусловно, возможен, он заведомо будет потреблять очень много энергии, что может оказаться неприемлемым.

Тра 04, 2020 23:54

Бачу дві невирішені на сьогодні проблеми і даний області:
1 – мініатюрне надлеґке відновлюване джерело енергії;
2 – Ш.І. – алгоритм який здатен самонавчатися і самовдосконалюватися.

А.И. Гуманоид-робот София едет в Палм-Бич, штат Флорида, чтобы встретиться с Тони Роббинсом во время нашего мероприятия «Свидание с судьбой» – и Тони не стал задавать трудные вопросы!

Вот некоторые основные моменты из их разговора, где они говорили обо всем, от того, как создатели Софии повлияли и сформировали ее А.И., до их общей приверженности делу оказания помощи людям в улучшении качества жизни!

https://youtu.be/Sq36J9pNaEo

Amazon logistic today — https://youtu.be/uS5M4VNE6Ns

Тра 05, 2020 08:30

по п.1. https://uk.wikipedia.org/wiki/Kilopower
по п.2. А як зараз працюють планетоходи із лагом у кількадесят хвилин? Тут важливо розуміти, що саме під ШІ ми розуміємо. От промоделюйте подумки можливий режим роботи/спілкування з ЦУПом рою в будь-яких уявних ситуаціях. Я приходжу до думки, що це обмін макрокомандами. “Пойдіть туди і насвердліть дірок з шагом 1 метр глибиною півметра” Рой задіє свої стандартні підпрограми і обере оптимальний варіант як “йти”, хто з них і чим свердлити буде. Хто потягне Кілопауер, а хто скористається нагодою та зазирне за оту оно скелю, аби карту доповнити.
Тут нема місця свободі волі чи ще якимось моральним стражданням

Тра 05, 2020 09:38

Так, елементи живлення – це одна основних проблем. Наприклад, в останній моделі Атласа встановлений акумулятор, потужністю 3,7 кВт/год. Заряду йому вистачає приблизно на 1 годину роботи. Для того отримати таку потужність при нинішньому рівні технології потрібна електростанція.

Тра 05, 2020 12:58

Весьма верное замечание на счёт источника энергии: колёсные транспортные средства радикально экономичнее, потому и используются.

Что до AI, то да, это колоссальная проблема, а вот разговоры тут в качестве примера приводить смысла нет.
Чат-бот и робот, например, умеющий выбирать маршрут в условиях непредсказуемого рельефа местности – это совершенно разные алгоритмы.
Amazon, кстати, отличный пример, где AI работает прекрасно: специально созданная под него, 100% предсказуемая среда.

Тра 05, 2020 00:12

Які ще Соджонери? 0,9 тонн, це 10 Атласів, плюс 2,3 Атласів в якості ремкомплектів
Які ще змагання роботів? Повторіть акробатику Атласа. А потім гадайте, чого він НЕ може
Я не маю відомостей про стан справ з виходом на рівень “дикої кицьки”, але штучні інтелекти прямо зараз поруч з нами. Для успішного функціонування перших роїв, їм буде достатньо рівня, який дозволяє виконати макрокоманду із Землі, врахувавши тактичні нюанси місцевості. Цитата про військові реалізації. Це ВЖЕ є
Не я пробував друкувати. Бостон Дайнемікс ВЖЕ друкує. А щодо матеріалів та запчастин знову вертаємося до першоджерела
“Надрукувати можна майже все.
А те, що неможливо надрукувати, доведеться на першу пору везти із собою. Але, щойно поселення розгорне власні індустріальні потужності, кількість незамінних деталей, які треба імпортувати, почне стрімко скорочуватися, аж до повного імпортозаміщення.”
Те саме стосується і витратних матеріалів.

Отже, та сама платформа, що доставила Курі, може доставити рой з 2-3 Атласів, півдюжини Спотів, по ремкомплекту невідтворюваних вузлів для кожного різновиду, кількадесят кілограмів полімеру для “ніг”, власне принтер. Ще лишиться запас ваги на сонячну станцію підзарядки. Хоча краще з ними закидати той маленький ядерний реактор, Kilopower
Але 0,9 тон — це смішно за сучасними мірками. Один Старшіп туди може притягти ще кожному по бульдозеру чи екскаватору. І ремкомплекти десятками. І все те начиння буде дешевшим за одного Персі. Бо продукт серійного виробництва, зі значно заниженими вимогами надійності, в порівнянні з сучасними планетоходами

Тра 05, 2020 00:23

Это был бы отличный сюжет для нового сезона “Мир Дикого Запада”)

Тра 05, 2020 11:24

Гадаєте, є сенс виставити їм рахунок на роялті? На випередження 🙂

Тра 05, 2020 07:09

Не розумію за що ж ви так колеса не любите☺☺. Колеса – це просто транспорт, засіб доставки людей, роботів, обладнання. Що ж до робороїв – тут є раціональне зерно.Але потрібно буде якось управляти всім цим штучним інтелектом , давати йому лад. Для цього потрібна буде орбітальна станція. З зовсім нештучним інтелектом а людським.) З роботою в режимі онлайн і ніякої тобі затримки сигналу в 20 хв. Гадаю, умови роботи на станції для людей будуть все ж кращими, ніж на Марсі. Особливо якщо буде гравітація.

Тра 05, 2020 09:31

Та чому не люблю? Без колеса жити не можна. Але колесо надає максимум переваг за умов хоча б якоїсь подоби дороги. З розвитком колонії дороги неодмінно виникнуть. І ними бігатимуть колесники. Але на самому початку, особливо на дослідницькій стадії, коли треба буде залізти всюди, незважаючі на розсипи валунів та круті схили чи каньйони, тільки природні рішення будуть ефективними — ногами, або як ті плазуни. До речі, роботи-вужики можуть стати добрими дослідниками. Бо пролізуть дійсно, майже всюди.
Щодо керування на відстані, спочатку може бути задіяний той режим, який використовують зараз для керування планетоходами. Адже і зараз марсоходу дають макрокоманду: “поїдь туди і зроби те”. А він їде і робить, керуючись підпрограмами, орієнтуючись за допомогою датчиків у довкіллі. А як зробить — звітує. А як не зробить — теж звітує, чому саме. І чекає наступної макрокоманди.
Ну а згодом, безсумнівно, ЦУП всіма марсіанськими справами має переміститися в бублик, неподалік Фобосу

Тра 05, 2020 14:17

Планетоходи намагаються використовувати там де є якась більш-менш рівна поверхня. І справа зовсім не в колесах, всюдиходи-позадорожники відомі давно. Справа в силовій установці. Джерела енергії планетоходів мають дуже обмежену ємність. Якщо ж говорити про колонію роботів, то наприклад, остання версія робота Atlas комплектується акумулятором ємністю 3,7кВт/год. і працює на одному заряді 1 годину часу. Якщо ж це буде колонія роботів, їм потрібна буде потужна елекростанція, можливо і атомна. Далі, маючи в руках джерело енергії, можна обирати самі ефективні способи пересування. Це можуть бути і вертольоти, на зразок того, який планують запустити, колісні або крокуючі машини.

Тра 05, 2020 16:45

Але колесо надає максимум переваг за умов хоча б якоїсь подоби дорогиЕсли так все замечательно, то давайте зададимся вопросом: почему “ножной” привод до сих пор массово не используется в условиях бездорожья на Земле? Заговор рептилоидов?

Тра 05, 2020 13:57

На орбитальной станции условия будут хуже, чем на поверхности, т.к.:

  1. радиация. Если на Марсе нет проблем поверх жилых модулей насыпать 1-2 м грунта, да и без этого атмосфера эквивалентна 60 см воды, а потому в разы ослабляет излучение, то на орбитальной станции сделать такую защиту весьма проблематично;
  2. как раз таки гравитация. Если создавать её с помощью центрифуги, то её вращение, по результатам опытов Института медико-биологических проблем Российской академии наук, должно быть с частотой не более 0,1 Гц, иначе, грубо говоря, у космонавтов будет кружится голова. Чтобы при 0,1 Гц получить 4 м/с^2, т.е. марсианскую гравитацию, уже нужна центрифуга диаметром 20 м. Но тут возникнет ещё одна проблема, кроме невозможности делать высокие обороты: на полу центрифуги диаметром 20 м будет 4 м/с^2, а на высоте человеческого роста — только 3,3… Т.е. в такой маленькой центрифуге гравитация будет очень неоднородной по высоте. Далее, линейная скорость пола такой центрифуги будет всего лишь 6,3 м/с. Идущий в одну скоростью с нормальной для пешехода скоростью 1,5 м/с человек повысит для себя гравитацию в полтора раза (до 6 м/с^2), а в другую – в 1,7 раза понизит (до 2,3 м/с^2). В общем, фигня какая-то выйдет, а не нормальная гравитация… Поэтому для создания даже марсианской гравитации всё равно нужна центрифуга диаметром примерно 40-50 м. Это – очень масштабная конструкция, которую даже на околоземной орбите никто не стал воплощать, а уж про отправку к Марсу и говорить не приходится.
    Конечно, даже небольшие (~10 метров) центрифуги дадут существенное улучшение по сравнению с невесомостью. В них можно будет спать (лежащий человек никуда не идёт и имеет малую высоту, а потому проблемы неоднородности резко спадают) и заниматься спортом. Но это всё равно не сравнится с нормальной гравитацией планеты.
Тра 05, 2020 15:09
  1. Радіація. Заливайте підсонячний бік водою. Заодно буде де поплавати. Як цього замало, скидайте під ту стіну припаси. Як ще замало, тягніть з Фбосу і Деймосу щебінку, лід, взагалі все. І робіть шубу.
  2. Діаметр обертання 80 метрів, цілком влаштує для початку? Бо приблизно такою буде відстань між житловими відсіками в зчіпці двох старшипів у позі “заправка від танкера”.
    https://thealphacentauri.net/wp-content/uploads/2020/05/72633408_2137412099885974_5189849360191455232_o.jpg
    Народ пропонував носами їх перечепити і з’єднати тросиком. Я не проти, бо така схема дозволить отримати будь-який рівень гравітації за будь-яких окружних швидкостей
    https://thealphacentauri.net/29625-rishennya-problem-mojut-buti-bukvalno-pered-nosom/
Тра 05, 2020 10:11

Цікаві роздуми, дякую за статтю!
Я от думаю – чи не прийдеться перетворювати уже існуючі моделі роботів в дещо зовсім інше при їх підготовці до відправки на Місяць чи Марс. Адаптація роботизованої системи для роботи поза межами Землі буде вимагати щоб до цієї системи прикрутили і систему терморегуляції, і нове програмне забезпечення (протестоване вздовж і впоперек на Землі), захисти там різні, від раціації і інші штуки (хлопці з НАСА знають які вимоги до техніки для роботи на тому ж Марсі і Місяці). Тобто – сама ідея використати уже готові напрацювання – шикарна. Але боюсь треба ще буде досить багато часу на те, щоб пристосувати готових “земних” роботів для роботи на інших об’єктах сонячної системи. Та ж сама різниця в гравітації – роботи мають вбиті в залізо програмні параметри для руху\стрибків в гравітації Землі. Зрозуміло, що програму можна змінити, але її треба і протестувати (досконально), бо непротестоване ніхто не буде запускати на інші планети. А на саме створення і тестування специфічного комплексу програмного забезпечення для підготовки, наприклад, поселення на Місяці, може піти досить багато часу. Так як челолюдини біля роботів не буде, то потрібно навчити цих самих роботів і гайки одне одному прикручувати в разі чого, і знаходити обриви в проводці десь в нозі і так далі. Тобто, дуже широкий спектр того, що повинен вміти робот. Вміти і могти виконати, фізично реалізувати.
Схоже на те, що людство дійсно буде використовувати вже існуючі роботизовані системи як базу для створення “електронних колонізаторів”. Але прийдеться ще багато попрацювати на цьому шляху. Я бачу це наступним чином – як і Колумб не чекав би на створення океанських кораблів з заліза а все-одно поплив би до Америки на своїх дерев’яних каравеллах, так і люди будуть запускати і розвивати і вдосконалювати ті технології, які найближче знаходяться до 101% готовності для виконання міссії (навіть самої простої, але вже, зараз).
Хоча з іншого боку – якщо дати більше можливостей приватникам по тиму містера Маска, то такі люди форсували б “некласичні” варіанти застосування вже наявних технологій чи їх пристосування до космічних міссій. За наявності фінансування. Державні ж організації сильно не люблять “різкі інновації”.
В будь-якому випадку – дякую за статтю, було цікаво почитати. Уява одразу ж підключилась і почала синтезувати різні ідеї та варіанти у відповідності до викладених вами думок)

Тра 05, 2020 11:07

Безсумнівно, що адаптація неминуча. Ніхто не стане закидувати роботів, які будувалися під параметри Пентагону для дії в земних екстремумах на інші планети без адаптації під ті екстремуми. Але тут є одне втішення. Вже кілька десятиліть роботи працювали і працюють у всіх цільових екстремумах — від відкритого космосу до венеріанського пекла. Тобто, інженерні та оптимуми для більшості задач вже знайдені. Як, власне, і левова частка софтових рішень вже існують і успішно керують тими ж марсіанськими апаратами чи “луноходами”.
І, також безсумнівно, що немає меж на шляху до досконалості. На той час як перший Старшіп збереться з лендінговою місією на Марс, згадані підлаштування цілком можуть бути проведені. Хай навіть і не в ідеальній довершеності. Довершеність завжди є перешкода розвитку справи. Треба брати їх жменями, і кидати в пісок. І дивитись, що воно і як. Виправляти, доробляти і знову кидати. Іншого шляху просто не існує

Тра 05, 2020 11:19

Залишається сподіватися, що ті, у кого є влада впливати на подальший розвиток космічних досліджень, будуть більше керуватися логікою і здоровим глуздом, ніж політичними мотивами і подібною бюрократією. Ну і не завадило б трошки більше сміливих рішень)

Тра 05, 2020 19:06

Почитал комментарии и хочу вот что сказать. Вот пусть Атлас 2 минуты открывает дверь. Ок. Но вот Инсайт уже который месяц не может бур правильно в грунт запихнуть. Имхо, Атлас с этим справился бы гораздо лучше. Так что я за толпу роботов. К тому же еще вопрос, кто более неуклюжий – робот или человек в скафандре. Оденьте Орлан, надуйте его и попробуйте открыть дверь быстрее.
Далее, заправка роботов электричеством от атомных батареек занимает время. Ок. А человеку спать/кушать не надо? Плюс куча времени на переодевание! А марсоход не простаивает? Он тоже стоит на месте преимущественно, постоянно ехать ему самому питалова не хватит. Так что и тут профит у роботов.
В целом уже на текущее время роботы выглядят лучше, чем марсоходы. Да, без док-станции не обойтись – помимо питания, надо еще место для проведения экспериментов. Но даже если взять условную 1 тонну, то вместо 1 марсхохода можно вязть док на полтонны, 3-4 гуманоида и несколько собачек.
Да, марсоход может проползти полсотни км за 10 лет, потихоньку исследуя все на своем пути. Но это будет полоса всего 2м шириной, итого получим 0,1 км2. А толпа роботов за эти годы перекопает все в радиусе 1 км от базы, а это 3 км2 площади!

Тра 05, 2020 19:22

Уточню лише один моментик. В кіно про Спота показано, як дядько пересмикує йому батарею. Точно так, як в нормальних акумуляторних дрилях завжди в комплекті мінімум 2 батарейки.
І є запитання, що розуміється під словом “док”?

Тра 05, 2020 20:58

Ну типа как у робопылесосов – место, где они заряжаются. В данном случае источник питания и разъемы для подзарядки, а так же место для сбора и анализа образцов. Насчет сменных батареек не уверен, что это правильно для миссии, заряжать надежнее.

Тра 06, 2020 13:49

Та самі собі вони зможуть батареї міняти прямо на робочому місці. Треба тільки щоб якийсь робот регулярно підвозив їм свіжі.

Тра 05, 2020 21:33

Епоха «луноходних» місій добігає кінця… ???

…Ну, мабуть у такому вигляді як ми звикли бачити їх на даний момент.
Дуже складно керувати луноходом-марсоходом на відстані з часовою затримкою майже до пів години (це для Марсу).
Такий підхід абсолютно непридатний для “аварійних” або нештатних ситуацій для планетоходів.

Очевидно, що планетоходи будуть і надалі використовуватися, як не крути.
Але…
По-перше – ситуація абсолютно змінюється, коли керування планетоходом буде здійснюватися безпосередньо з близької дистанції в ральному часі – марсоходом з Марсу (коли Старшіп з екіпажем там “приземлиться”, а “луноходом” – безпосередньо командою Артеміди…, і т.д.
По-друге – планетохід також буде удосконалюватися – “колеса” будуть доповнені допоміжними механічними пристроями, які додадуть планетоходу маневриності на складних участках траси з камінням – такі собі “лапи”, схожі на “canadian arm” що на ISS.
По-третє – також планетохід може бути також оснащений додатково дроном або дронами (як зараз робиться спроба в новітній місії на Марс). В даному випадку ми маємо дрон-гелікоптер.
На Місяці також добре було б мати щось схоже … але на іншому принципі пересування над поверхнею Місяця – мабуть якийсь “ракетний” міні-дрон… якого поки ніхто ще не розробив, а треба!

!!! Дрони можуть бути різноманітними – в тому числі все що описане вище паном Я.Брильом.

Центром (Базою) керування та ЗАРЯДКИ доданими дронами на мою думку має стати сам планетохід, тому він має буди оснащений окрім сонячних панелей (для близьких до зірки планет [Марс, Місяць]) також потужним радіоізотопним джерелом живлення.
Так, його вага зросте, але він буде мати додаткові мобільні засоби для розвідки та пошуку, що значно розширить його можливості та радіус його дії. “База” може або сама вирішувати який тип дрону використати для виконання тіє чи іншої задачі, або ж керуватися центром (місія на планеті – для Марсу команда Старшіпу)…

Приклади можливих дронів:

  1. Iнженери для дослідження Марса розробили “літак”, що левітує.

http://space.com.ua/2020/04/26/inzheneri-rozrobili-litak-shho-levituye-dlya-doslidzhennya-marsa/

http://space.com.ua/wp-content/uploads/2020/04/c44a514ca297002c2452494f98c95dc5_ce_650x346x0x157_cropped_800x427.jpg

Вчені зі Школи інженерних і прикладних наук Університету Пенсільванії розробили крихітні літаки, які можуть допомогти в дослідженні Марса. Як повідомляє «Дзеркало тижня» з посиланням на «Популярная механіка», такі апарати важать менше третини міліграма, у них немає рухомих частин і їхній політ, по суті, являє собою левітацію.
«Вертоліт для Марса — дуже захоплюючий проект, але все ж це складна машина. Якщо щось піде не так, експеримент можна вважати завершеним, оскільки його неможливо буде полагодити. Ми пропонуємо зовсім інший підхід, при якому не потрібно «класти всі яйця в одну корзину», — заявив один з дослідників Ігор Баргатин.
Кожен крихітний літак являє собою платівку з «нанокартону», схожого на гофрований паперовий картон. Але це порожнистий оксид алюмінію товщиною в декілька нанометрів з виступами, виконаними у вигляді мікроканалів, завдяки чому лист стає міцнішим. Мікроканали сприяють і польоту — вони створюють градієнт температур, через що повітря проходить крізь порожнини пластини і дозволяє їй триматися в повітрі.
«Наші літальні апарати можуть, наприклад, приземлитися і приклеїти до себе частинки пилу або піску, а потім транспортувати їх до ровера, збільшуючи, таким чином, площу досліджень при тому ж пробігу», — розповідає Баргатин.
Вчені відзначають, що ескадрильї їхніх апаратів можна використати і на Землі, наприклад, для дослідження мезосфери.

  1. Український проект Mars Hopper переміг на конкурсі NASA.

https://www.bbc.com/ukrainian/science/2016/05/160519_marshopper_nasa_ko

https://youtu.be/drHkZKwemEw

Mars Hopper – це прототип безпілотного автоматизованого літака, який живитиметься сухим льодом. Так називають заморожений вуглекислий газ, яким узимку щедро покриті полюси Марса.
Передбачається, що апарат рухатиметься поверхнею Червоної планети затяжними стрибками, кожен з яких триватиме по кілька хвилин. Приземлившись на покриту кригою поверхню, літак зачерпне сухий лід, з якого отримає енергію для наступного стрибка.
Звідси й назва апарата, яка співзвучна з англійським словом grasshopper — коник-стрибунець.

https://ichef.bbci.co.uk/news/ws/624/amz/worldservice/live/assets/images/2016/05/19/160519085743_mars_hopper_640x360_marshopper_nocredit.jpg

===
3. Американское космическое агентство NASA объявило о новой миссии программы New Frontiers, в рамках которой к Титану будет отправлен октокоптер Dragonfly.
https://itc.ua/blogs/nasa-otpravit-na-sputnik-saturna-titan-oktokopter/
https://youtu.be/pVXSfQfvYFw

  1. Подробности о подводной межпланетной станции для изучения океанов Титана.

http://science.spb.ru/images/news/sci/2015/05/robot.jpg

https://www.hou.usra.edu/meetings/lpsc2015/pdf/1259.pdf

Тра 05, 2020 23:18

Почему комментарий заблокирован? == “Комментарий ожидает модерации” ???
Какие “Правила общения на сайте АЦ” мной были нарушены?

Тра 06, 2020 11:48

Игорь, это антиспам робот сработал, потому что в коменте много ссылок.

Тра 06, 2020 11:58

Пан дебелий шмат доброї роботи подужав. Цей коментар, практично чернетка статті. Я б залюбки почитав таку статтю. Тому що сам сказав: “Чи є якісь варіанти подолання зазначених і очевидних негараздів? Звісно, що є. І їх багато”

Тра 06, 2020 02:56

Епоха «луноходних» місій добігає кінця… ???

…Ну, мабуть у такому вигляді як ми звикли бачити їх на даний момент.
Дуже складно керувати луноходом-марсоходом на відстані з часовою затримкою майже до пів години (це для Марсу).
Такий підхід абсолютно непридатний для «аварійних» або нештатних ситуацій для планетоходів.

Очевидно, що планетоходи будуть і надалі використовуватися, як не крути.
Але…
По-перше — ситуація абсолютно змінюється, коли керування планетоходом буде здійснюватися безпосередньо з близької дистанції в ральному часі — марсоходом з Марсу (коли Старшіп з екіпажем там «приземлиться», а «луноходом» — безпосередньо командою Артеміди…, і т.д.
По-друге — планетохід також буде удосконалюватися — «колеса» будуть адаптивні і будуть доповнені допоміжними механічними пристроями, які додадуть планетоходу маневриності на складних участках траси з камінням — такі собі «лапи», схожі на «canadian arm» що на ISS.
По-третє — також планетохід може бути також оснащений додатково дроном або дронами (як зараз робиться спроба в новітній місії на Марс). В даному випадку ми маємо дрон-гелікоптер.
На Місяці також добре було б мати щось схоже … але на іншому принципі пересування над поверхнею Місяця — мабуть якийсь «ракетний» міні-дрон… якого поки ніхто ще не розробив, а треба!

!!! Дрони можуть бути різноманітними — в тому числі все що описане вище паном Я.Брильом.

Центром (Базою) керування та ЗАРЯДКИ доданими дронами на мою думку має стати сам планетохід, тому він має буди оснащений окрім сонячних панелей (для близьких до зірки планет [Марс, Місяць]) також потужним радіоізотопним джерелом живлення.
Так, його вага зросте, але він буде мати додаткові мобільні засоби для розвідки та пошуку, що значно розширить його можливості та радіус його дії. «База» може або сама вирішувати який тип дрону використати для виконання тіє чи іншої задачі, або ж керуватися центром (місія на планеті — для Марсу команда Старшіпу)…

Тра 06, 2020 09:29

“Центром (Базою) керування та ЗАРЯДКИ доданими дронами на мою думку має стати сам планетохід”
Мається на увазі колісний дредноут з екіпажем?

Кожаные ублюдки снова на марше)
https://www.youtube.com/watch?v=DMN7QUPnoBw

Тра 06, 2020 22:17

Я думаю, что по крайней мере на Марсе, Илон скорее организует “рой” из марсианских киберпикапов, т.к. они кроме того, что могут сами передвигаться по планете (если их на это запрограммировать), могут ещё и людей, роботов и грузы перевозить. Всё для повышения многозадачности и эффективности!

Тра 06, 2020 23:19

Не бачу причин, чому б першим роям не мати по парочці тих пікапів. Тільки без обшивки, скла, керма і бібікалки. Бо то зайве на стадії до-людської роботи

Тра 07, 2020 10:14

От що треба!!!
🙂

https://youtu.be/8ZKITq_2ORw

Тра 07, 2020 12:58

Кстати, неплохая статья по теме: http://inno-exp.ru/archive/17/innov_2016-2_128-137.pdf

Тра 07, 2020 13:46

Так, непогана вижимка по темі для тих, хто хоче глибше з нею розібратися. Наприкінці 133 стор. посміхнувся, коли побачив двічі “аксельрометр”. Згадав чомусь про рептилоЙдів

Тра 07, 2020 20:10

Трішки гумору!

Атлас, або ще раз про Штучний Інтелект!
🙂

https://youtu.be/dKjCWfuvYxQ
https://youtu.be/y3RIHnK0_NE