ПопулярнеРедакціяСвіже
КращеОбговорюване

Астрономи оцінили вплив супутників Starlink на спостереження

Этот текст также доступен на русском языке

З 2019 року SpaceX запускає на навколоземну орбіту все більше супутників Starlink з метою забезпечити планету швидкісним інтернетом. Однак ще до початку проєкту багато астрономів побоювалися, що тисячі невеликих об’єктів можуть завадити їхній науковій діяльності. Тепер команда вчених із США взялася кількісно виміряти вплив супутникових угруповань на астрономічні спостереження – та отримала змішані результати.

Смуга – слід супутника Starlink на світлині галактики Андромеда, зробленій телескопом імені Самуеля Ошина під час сутінок 19 травня 2021 року. Це зображення – лише одна шістнадцята повного поля зору інструмента. Зображення: Caltech Optical Observatories | IPAC

У своєму дослідженні вчені проаналізували зображення, отримані в Каліфорнії телескопом імені Самуеля Ошина. Предметом їх пошуку були характерні світлі смуги, що залишають на фотографіях супутники. Було вирішено вивчити вплив саме угруповання Starlink, тому що нині воно є найбільшим, а його апарати у його складі мають добре відомі орбіти.

У роботі, опублікованій у виданні The Astrophysical Journal Letters, вказано, що на зроблених у період з листопада 2019 по вересень 2021 архівних знімках команда нарахувала 5301 “супутникову смугу”. Найчастіше такі смуги з’являються на так званих “сутінкових” спостереженнях – тобто, зроблених на світанку або заході сонця. Автори роботи стверджують, що якщо SpaceX вдасться довести кількість супутників у групуванні Starlink до 10000, то майже кожне подібне зображення міститиме не менше однієї смуги.

У 2019-му всього пів відсотка сутінкових зображень містили супутникові смуги. Зараз – майже 20 відсотків. Наодинці Starlink навряд вплине на не-сутінкові спостереження, але якщо інші угруповання займуть вищі орбіти, можуть виникнути проблеми.

Пржемек Мроз, головний автор статті

З усім тим, попри такий стрімкий стрибок у кількості смуг, вчені відзначають, що якість спостережень телескопа не дуже постраждала. За словами співавтора роботи Тома Прінса, один такий супутниковий слід займає на зображенні близько 0,1 відсотка пікселів – незрівнянно менше, аніж, наприклад, перешкоди, спричинені погодою. Як розв’язання цієї проблеми вчений пропонує програмне забезпечення – як для передбачення проходу супутників, так і для виявлення “зіпсованих” зображень.

Окрім цього, в роботі було проведено оцінку ефективности козирків, що ними для зниження яскравості обладнано пізні моделі супутників. Як з’ясувалося, вони знижують її приблизно вп’ятеро – до 6,8 зіркової величини. Це менше за яскравість найтьмяніших зірок на небі з видимих неозброєним оком, але все ще недостатньо, щоб відповідати стандартам, викладеним на семінарі SATCON1 у 2020 році, згідно з якими подібні супутники повинні мати яскравість, що відповідає сьомій зірковій величині або нижче.

Автори також зазначають, що отримані результати є специфічними для використаних інструментів. Більш чутливі телескопи – як, наприклад, обсерваторія імені Вери К. Рубін, що наразі будується – можуть постраждати сильніше.

Увійдіть, щоб читати ще 39 коментарів, брати участь в обговореннях та не бачити рекламу.
Заздрісний HAL 9000

Вообще то, что положение спутников Старлинк хорошо известно, позволяет использовать алгоритмы, убирающие эти полосы буквально на лету.

Марнотратний Іншопланетянин

дай им волю то они и людей с промышленностью и атмосферу выбросят. а так.... Маск просто первый да и модно на него наехать. Претензии китайцам слышны? вроде нет. А они наращивают группировку. мусорят, и не делятся в полной мере параментрами орбит. да и к раше особо вопросов нет

Вдалий Спок

Надо помнить что низкоорбитальные спутники видны не всю ночь, а только в течении так называемых астрономических сумерек, потом они уходят в тень Земли. Чем ниже орбита тем меньшее время спутники находящиеся на ней видны в оптике. У Starlink высота относительно низкая 540 - 570 км (для сравнения высота старых группировок Iridium 720 км, Globalstar 1420 км). А вот у OneWeb высота как раз большая 1200 км, так что в теории один спутник OneWeb должен приносить неприятностей астрономам больше чем один спутник Starlink - есть период времени когда на небе старлинки уже совсем не видны а ванвебы еще вовсю "летают".