Космічний готель для роботів летить до МКС

В закладки

NASA запускає до Міжнародної Космічної Станції RiTS, своєрідний «Готель для роботів»

Іноді роботам також потрібне місце для проживання в космосі. NASA планує змонтувати на зовнішній поверхні Міжнародної космічної станції своєрідний «Готель для роботів» (Robotic Tool Stowage, або RiTS), що являє собою захисний накопичувач для критичних робототехнічних інструментів.

RiTS планується запустити сьогодні, 4 грудня, в рамках 19-ї місії з комерційного постачання SpaceX. Першими її мешканцями стануть два робототехнічні зовнішні локатори витоків (RELL). Ці робототехнічні засоби, оснащені мас-спектрометрами, здатними «обнюхувати» присутність газів, таких як аміак, використовуються для виявлення витоків зі станції. Зараз на станції знаходяться два підрозділи RELL: перший RELL був запущений у 2015 році, і він виявився таким успішним, що другий RELL був запущений лише як резервна копія на початку цього року.

Процедури монтажу «Готелю для роботів» RiTS на зовнішній поверхні МКС перевіряються в лабораторії нейтральної плавучості в космічному центрі NASA імені Джонсона в Х’юстоні, Техас, США. Фото NASA.

«Для кожного зі своїх «постояльців», RiTS забезпечить тепловий і фізичний захист від радіації та мікрометеоритів», — повідомив Марк Нейман (Mark Neuman), менеджер з обладнання RiTS. «Його теплова система підтримує ідеальні температури для приладів, допомагаючи їм завжди залишатися функціональними». Наявність цього «готелю» у певному місці також допоможе роботизованій руці космічної станції Dextre легко знайти, захопити та повернути назад ці важливі інструменти.

Робот RELL (ліворуч) зображений поряд з космічним «готелем для роботів» RiTS, який пролетить на Міжнародну космічну станцію на борту SpaceX-19. Фото NASA.

У космосі кожен кубічний сантиметр простору для зберігання має особливу важливість. Зберігання RELL всередині станції займає життєвий простір, який можна використати для іншого наукового обладнання та експериментів. Крім того, процес розгортання RELL займає набагато більше часу, якщо інструмент зберігається всередині станції.

RELL — це робототехнічний інструмент, дистанційно керований диспетчерами з поверхні Землі, створений для полегшення ремонту космічних станцій, але потребує допомоги з боку екіпажу та наявності повітряного шлюзу для виведення RELL за межі станції за допомогою маніпулятора Dextre.

Наразі, під час виведення RELL зі станції в космос, потрібно чекати 12 годин, перш ніж робот зможе стати до роботи. Ця витримка у вакуумі дозволяє надзвичайно чутливому газоаналізатору RELL позбутися водяної пари та інших газів, яких він набирається всередині станції. Через цей складний процес, може знадобитися кілька тижнів або навіть місяців від підозри на витік газів зі станції, до моменту розгортання RELL для його локалізації. У RiTS весь цей процес залежатиме лише від завантаженості роботи зовнішнього маніпулятора Dextre, що значно прискорить пошук газових витоків.

Для терморегуляції космічних об’єктів, таких як Міжнародна космічна станція, NASA використовує складну мережу аміачних насосів, резервуарів та радіаторів. Ця величезна мережа складається із сотень метрів трубопроводів і сотень з’єднань.

Однак протягом життя космічна станція накопичувала невеликі витоки аміаку в місцях з’єднань труб та, часто, внаслідок влучання мікрометеоритів. Хоча ці мікроскопічні витоки не є загрозою для безпеки екіпажу, вони можуть вплинути на ефективність аміачної системи охолодження, яка забезпечує підтримання комфортних температур для екіпажу та обладнання на борту.

«Це обладнання значно скоротить час і вартість виявлення витоків», — пояснює Кріс Кроу. «За допомогою програми RiTS ми отримаємо простіший та швидший доступ до RELL, що підвищить наші можливості у забезпеченні безпеки наших астронавтів».

Після доставки RiTS на станцію, астронавти вийдуть у відкритий космос і змонтують «готель для роботів» на зовнішній поверхні МКС.

Співпраця між людьми та подібними роботами не обмежується простим обслуговуванням потреб космічної станції, а включатиме місії з вивчення Місяця, Марса та Дальнього Космосу. Наприклад, можливості RiTS та RELL можуть бути використані для виявлення можливих витоків, що виникатимуть в майбутніх людських поселеннях на місячній та інших планетарних поверхнях, а також на Місячній орбітальній станції Lunar Gateway.

RiTS був розроблений відділом проектів супутникового обслуговування в Центрі космічних польотів НАСА Годдард в Ґрінбелті, штат Меріленд, у партнерстві з космічним центром Джонсона в Х’юстоні NASA.

Трансляція запуску з коментарями від команди Alpha Centauri почнеться о 19:40 за київським часом