ПопулярноеРедакцияСвежееЛучшее
Итоги года

Водний зв’язок Сатурн – Енцелад

Наявність води у верхніх шарах атмосфери була зафіксована на всіх планетах-гігантах Сонячної системи. На думку вчених, ці водні маси – екзогенні (походять ззовні), а не ендогенні (внутрішнього походження). Це пов’язано з тим, що всі висхідні потоки води конденсуються при потраплянні в холодну пастку тропосфери. Вважається, що найбільш насичені водою частинки міжпланетного пилу та комети (наприклад, комета 1994 Shoemaker–Levy 9, що врізалась в Юпітер). Проте, ці сценарії не можна застосувати для води, яку виявили на Сатурні.

Credit: ESO

Після того, як зонд Кассіні, відкрив гейзери, що б’ють з підводних океанів Енцелада, з’явилась теорія, що саме цей супутник постачає воду в стратосферу Сатурна. Насправді вчені, використовуючи дані спостережень апарату Гершель, виявили тороїд (математична фігура, за формою схожа на бублик) водяної пари на орбіті Енцелада. Вони виявили, що пара в симуляції розповсюджується по системі Кроноса (Kronian system). В будь-якому випадку, спостереження за Сатурном, не дають змогу встановити звідки там з’являється вода.

Тібо Кавальє разом зі своїми колегами проаналізували дані спостережень за диском Сатурна та створили модель термального та радіаційного трансферу, щоб пояснити попередні дані спостережень. Вони виявили, що вода в стратосфері розподіляється по-різному, в залежності від широти. Найбільше води сконцентровано в екваторіальній зоні, 1,1 частинки на мільярд. Її кількість зменшується в напрямку до полюсів та відповідає класичній кривій розподілу Гауса (прим. перекладача: має форму схожу на дзвін) з напівмаксимумом у 25° (див. зображення, де yH2O – молярна доля, nH2O – щільність). Подібна насиченість показує, що саме тороїд Енцелада – основне джерело води для стратосфери Сатурна. Будь-які інші джерела води, що розташовуються за меридіанами (з полюса до полюса) повинні бути значно слабкішими.

Nature (26 вересня 2019)

Посилання на оригінал

Войдите, чтобы видеть ещё 4 комментария, участвовать в обсуждении и не видеть рекламу.