ПопулярнеРедакціяСвіже
КращеОбговорюване

NASA продовжило роботу 8 міжпланетних місій

Этот текст также доступен на русском языке
Погляд художника на космічний апарат NASA OSIRIS-APEX, що пролітає над поверхнею астероїда Апофіс. Зображення: Heather Roper

NASA провело ретельний аналіз своїх діючих автоматичних міжпланетних місій і прийняло рішення про продовження восьми з них. Це викликано як високою значимістю вже отриманих місіями наукових даних, так і великим потенціалом подальших досліджень Сонячної системи та її околиць з допомогою цих апаратів.

До списку «щасливчиків» потрапили такі місії, як Mars Odyssey, Mars Reconnaissance Orbiter, MAVEN, Mars Science Laboratory (марсохід Curiosity), посадковий модуль InSight, Lunar Reconnaissance Orbiter, OSIRIS-REx та New Horizons.

Шість із них буде продовжено на три роки за умови, що до того часу їх обладнання залишиться в робочому стані.

OSIRIS-Rex триватиме ще дев’ять років (це пов’язано з необхідністю досягти нового пункту призначення), а InSight – як мінімум до кінця поточного року, якщо тільки енергоресурс корабля не дозволить виконувати більш тривалі операції.

Рішення щодо кожної місії приймалося після ретельного розгляду групою експертів з наукових кіл, промисловості та NASA. Насамперед до уваги бралася наукова значущість місій та потенційна віддача від продовження її роботи. Крім того, деякі програми отримають нові, не заплановані раніше завдання – це, зокрема, використання їх в якості ретрансляторів для марсіанських посадочних модулів і марсоходів. Також дві місії (MAVEN та OSIRIS-REx) змінили наукових керівників.

За словами Лорі Глейза, директора відділу планетології NASA, продовження та розширення місій дозволить оптимізувати витрати на їх підтримку та максимально повно використати фінансові інвестиції у поточні та нові наукові дослідження. Витрати на проведення нових досліджень існуючими місіями будуть набагато меншими, ніж цього вимагали б запуски нових апаратів.

Зупинимося на кожній із восьми продовжених місій, а також на нових завданнях, що ставляться перед деяким з них, докладніше.

OSIRIS-APEX (OSIRIS-APophis EXplorer) — додатковий проект на основі місії OSIRIS-REx, який отримав нову назву через додавання нових цілей. Крім повернення на Землю зразків, зібраних на астероїді Бенну 2020 року, космічний апарат буде направлений до астероїду Апофіс. Цей астероїд розміром трохи менше чотирьохсот метрів в 2029 році пролетить на відстані всього 32000 км від Землі. Незабаром після цього OSIRIS-APEX вийде на його орбіту і за допомогою своєї рушійної установки спробує розпорошити невелику кількість речовини з поверхні астероїда для подальшого вивчення.

MAVEN (Mars Atmosphere and Volatile Evolution) як основне завдання планує вивчення зміни марсіанської атмосфери під час майбутнього 11-річного сонячного максимуму. Це поглибить наше розуміння взаємодії магнітосфери Марса та верхніх шарів його атмосфери із сонячним вітром.

InSight — єдина сейсмічна станція, що зараз працює за межами Землі та досліджує внутрішню будову Марсу з 2018 року. Продовження місії дозволить не припиняти сейсмічні та кліматичні дослідження Червоної планети доти, доки і так вже запилені сонячні батареї апарату зможуть забезпечувати необхідну кількість енергії.

LRO (Lunar Reconnaissance Orbiter) продовжить вивчення поверхні Місяця. Його увага буде звернена як на екваторіальні, так і на приполярні області супутника Землі. Зокрема, буде проведено дослідження постійно затінених регіонів, де, на думку вчених, може бути виявлений водяний лід. Крім того, LRO планується використовувати в рамках програми Артеміда.

Місія MSL (Марсіанська наукова лабораторія), у межах якої функціонує марсохід Curiosity, продовжить дослідження поверхні Марсу. Будуть вивчені сульфатовмісні області поверхні планети, що несуть інформацію про її водне минуле.

Curiosity. Фото зроблене власною камерою. Зображення: NASA

New Horizons пролетів повз Плутон в 2015 році і об’єкт поясу Койпера Аррокота в 2019 році. Згідно з новим планом, космічний апарат продовжить вивчення зовнішніх областей Сонячної системи. Докладніші дані про цю місію будуть доступні громадськості пізніше.

Mars Odyssey проводитиме термічні дослідження гірських порід та льоду під поверхнею Марсу, відстежуватиме радіаційну обстановку на околицях планети та продовжуватиме свою тривалу кампанію з моніторингу марсіанського клімату. Також орбітальний апарат цієї місії продовжить забезпечення зв’язку з багатьма марсіанськими лабораторіями, що нині працюють. На тривалість місії накладає обмеження кількість палива, що залишилося на борту орбітального апарату, проте зараз вчені розраховують на кілька років активної роботи Одісея.

MRO (Mars Reconnaissance Orbiter) також, як і Mars Odyssey, бере участь в обміні даними з іншими космічними апаратами. Незважаючи на вимушене вимкнення приладу CRISM, MRO також вивчатиме еволюцію поверхні Марсу, його льодів, атмосфери та клімату.

Насамкінець нагадаємо, що відділ планетології NASA зараз управляє 14 активними космічними апаратами і веде розробку 12 нових місій. Ця воістину безпрецедентна експансія в усі куточки Сонячної системи дає нам величезний обсяг інформації, що дозволяє вченим ще трохи наблизитися до розгадки найглибших таємниць Всесвіту.

Увійдіть, щоб читати ще 4 коментаря, брати участь в обговореннях та не бачити рекламу.
Нервний Майор Том

Це абсолютний тріумф американської інженерії. Місії не просто виконуються, а подовжуються. Отже, інженерні рішення не просто працюють як слід, вони працюють значно краще, аніж очікувалося

Хороший Армстронг Н.

что-то на подобие Вояджеров и Горизонты, необходимо запускать каждые 10 лет, и в разные стороны, тогда будет ощущение расширения обитания))) Думаю это не сильно и дорого обошлось бы, с минимальным набором инструментом, но с новейшими технологиями.

Заздрісний Ерролович

Спасибо за перевод. Лори Глейс - женщина, ее фамилия не склоняется.