ПопулярноеРедакцияСвежееЛучшее
Итоги года

У пошуках чорної діри

Знайти чорну діру – не проста справа. Зазвичай ми знаходимо чорні діри завдяки випромінюванню, що надходить з акреційних дисків навколо таких об’єктів. Поза сферою гравітаційної воронки, ми можемо виявляти чорні діри лише в системах подвійних зір, які випромінюють енергію в рентгенівському діапазоні. Зірки в таких системах (X-ray binary) виступають донорами для нейтронних зір або чорних дір, що поступово «пожирають» їх. Відповідно, мають існувати чорні діри, що утворюють спільну (подвійну) систему с зірокам головної послідовності, звичайних нічим не примітних мешканців Всесвіту.  Янг Сяо та Сян-Донг Лі провели моделювання та виявили, що на декілька тисяч чорних дір, виявлених у нашій галактиці, має припадати декілька сотень бінарних (подвійних) рентгенівських систем.

Змоделювати утворення подібних систем – незвичайна задачка. Треба врахувати безліч факторів, серед них: трансфер маси, кінетичний момент, тривалість та ефективність збільшення зовнішньої оболонки зорі і ефект початкового поштовху (англ. термін natalkick – швидкість надана при народженні, найчастіше трапляється у нейтронних зірок). Всі вони можуть вплинути на новонароджену чорну діру. Автори включили всі ці фактори у розрахунки, приділивши особливу увагу ефекту пилового затухання (dust extinction effect). Головною метою дослідження було визначити, скільки чорних дір з тих, що знайшов космічний телескоп Gaia, можна простежити за незвичним обертанням зірки донора в таких системах.

Виявилось, що пропри постулати сучасних концепцій, щодо зародження чорних дір (мають мати, щонайменше 25 мас Сонця, M), нова модель може виявляти чорні діри з масами в 15 сонячних. Врахування початкового поштовху теж впливає на точність результатів. Якщо застосування нової моделі змінює число (мінімальний розмір) на порядок, то початковий поштовх може змінити масу ~3 M. За найбільш оптимістичними припущеннями Сяо та Лі, телескопу Gaia вдасться зафіксувати декілька сотень чорних дір, а близько десятка з них матимуть масивного донора з розмірами до 5 сонячних мас.

Marios Karouzos Nature (28 жовтня 2019)

Посилання на оригінал

Войдите, чтобы видеть ещё 8 комментариев, участвовать в обсуждении и не видеть рекламу.