PopularEditorialNewBest

Походження надяскравої наднової досі невизначене

В закладки

Пройшло вже 7 місяців (стаття від 2016), як ми вперше побачили найяскравішу наднову за всю історію спостережень, проте досі не змогли розгадати її таємницю.

Цю зорю знайшли у червні 2015 та відразу віднесли до класу надяскравих наднових. Вона у 570 мільярдів разів яскравіша ніж наше Сонце. У сто разів яскравіша та в 1000 рідша ніж звичайна наднова. Таку зірку часто не зустрінеш, і тільки збільшення числа автоматичних досліджень, що шукають короткочасні події (такі, як вибухи наднових) на широких ділянках неба дозволило вченим знайти цю красуню.

Інформація про вибух ASASSN-15lh була розміщена на сторінках журналу Science. «Це виклик всім попереднім теоріям, що описують механізм вибуху та джерела світимості надяскравих наднових», — впевнений Субо Донг, астроном з Інституту астрономії та астрофізики ім. Кавлі в Пекінському університеті, який разом зі своєю командою вивчав вибух.

Credit: Data: Ragnhild Lunnan and Lin Yan, Каліфорнійський технологічний університет/Subo Dong

Невідоме походження

Як зазначено в дослідженні Донга, опублікованому в липні на arXiv, цей наднова відноситься до надяскравих, які мають малий відсоток водню у своєму складі. Вважаються, що такі вибухи підживлюються магнетарами, невеликими, сильно намагніченими ядрами, що швидко обертаються. Під час вибуху зорі, вони викидають зовнішні шари світила, та залишають в центрі створеного хаосу. Магнітні поля магнетарів розжарюють потоки газу, що викидається надновою.

Проте ASASSN-15lh гарячіша та значно яскравіша ніж інші безводневі наднові. Щоб досягти подібних показників, магнетару потрібно обертатись з максимально можливою швидкістю та мати 100% ККД перетворення енергії в тепло, розповідає Донг. Подібна ситуація практично нереальна, тому Донг має сумніви, щодо працездатності магнетарної моделі.

Два телескопа в Серро-Тололо, Чилі, що використовуються в програмі All Sky Automated Survey for SuperNovae (автоматичного вивчення зоряного неба). Саме вони виявили найяскравішу наднову за весь час спостережень

Безводневі наднові зазвичай з’являються в темних карликових галактиках, проте ASASSN-15lh дивує нас і тут. Вона вибухнула майже в центрі масивної галактики, що яскравіша за Чумацький Шлях, проте команда Донга не відкидає можливість, що вибух стався в карликовій галактиці, положення якої збігається з великою.

Існує навіть незначна вірогідність, що ASASSN-15lh взагалі не наднова. Натомість це може бути залишки зірки, яку розірвала чорна діра, — розповідає астроном Едо Бергер з Гарвардського університету в місті Кембридж, штат Массачусетс, що не брав участі в дослідженні.

Зараз команда Донг використовує телескоп Габбл, щоб дізнатися більше про материнську галактику наднової ASASSN-15lh.

Nature (14 січня 2016)